Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Šéf oděvníků: Za volný čas si lidé připlatí

Česko

PRAHA Volný čas je stále větší trh, tvrdí Jiří Kohoutek, šéf Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu.

* LN Proč se v Česku udrželi někteří výrobci outdoorových oděvů, ačkoli řada jiných oděvních tuzemských firem skončila?

Příčin může být víc. Dáno je to například tím, že spotřebitelé v oblasti outdooru jsou jiná skupina, než je tomu u klasických oděvních výrobků. Za pánský oblek dá 15 tisíc korun málokdo, i když by ty peníze měl. Ale za outdoorové nepromokavé bundy jsou lidé ochotní utrácet daleko víc. Volný čas představuje stále větší segment zájmu i útrat lidí.

* LN Firmy mívají část produkce v Asii, údajně kvůli nedostatku odborných pracovníků v Česku. Vidíte to také tak?

Pracovních sil je dost, ale tím skutečným důvodem jsou představy o nákladech, co se mezd týká. Ale to není kritika, jde o konstatování stavu. Měníme strukturu podnikání. Klíčové oblasti si firmy nechávají stále v ruce, české mzdové požadavky ale nedokážou udržet. V Česku si tak drží například vývoj, design a modelárny své produkce. Vlastní výroba pak většinou probíhá v Asii, kde je dostupná levná pracovní síla.

* LN Dá se mluvit o přežití aspoň části české oděvní produkce?

Ten byznys mění svůj obsah, počet pracovníků v tomto oboru v tuzemsku klesá, ale tržby jsou dobré a mírně i rostou dál. Pak je ale otázka, co znamená udržení tradice oděvního průmyslu.

* LN Není problémem i nedostupnost technologií či některých speciálních tkanin?

Není to tak, že bychom to neuměli. Koupit technologie je nejmenší problém, otázka je spíš cena.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...