Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Shakespeare, York a mikroport

Česko

Britský herec Michael York je u nás známý hlavně jako d’Artagnan z filmových Tří mušketýrů. Už méně se ví, že je hlavně divadelní herec, pro kterého je práce se slovem celoživotním posláním. Díky festivalu Struny podzimu mohl i Praze prezentovat toto své umění především v melodramu Enoch Arden s nadčasovou variací na téma Odysseova návratu s prověřením síly lásky v odloučení až k sebeobětování. Takto zpracoval epickou báseň lorda Alfreda Tennysona v roce 1897 Richard Strauss, aby si vylepšil své poněkud napjaté vztahy ke svému šéfovi mnichovské Dvorní opery.

Emoce až k pláči se nedostavily Ve 20. století tento melodram oživil klavírista Glenn Gould s Claudem Rainsem, jako recitátor exceloval i Dietrich Fischer-Dieskau. Michael York tuto výzvu pro recitátory zvedl a melodram úspěšně provádí po světě od roku 2002. Pro Struny podzimu se stal jeho partnerem český klavírista Libor Nováček. York ještě přidal Shakespearův sonet 73 a Yeatsův Druhý příchod, Nováček pak Janáčkův Zarostlý chodníček a Sonátu 1. X. 1905.

Zaplněné Rudolfinum odměnilo oba umělce ovacemi vestoje. Právem, jakkoli se neodbytně vnucovala otázka, nakolik bylo v akustice sálu skutečně nutné, aby mezi znělým Yorkovým hlasem a publikem „překážel“ mikroport. Nejspíše právě problémy s nazvučením způsobily, že se Yorkovi nepodařilo Čechy rozplakat (jak si předsevzal). Libor Nováček byl citlivým doprovazečem i suverénním interpretem Janáčka, v němž důležitější než detaily bylo zprostředkování silných emocí Janáčkových intimních zpovědí.

Autor: