Škaredě se mýlil. Před druhým závodem letecké série Red Bull Air Race se v australském Perthu zřítil do řeky brazilský pilot Kindlemann a v té chvíli zatrnulo i jemu.
Jediný Čech v soutěži Martin Šonka (32) pro LN přiznává: „Být přikurtovaný v letadle, které se potápí, není vůbec nic příjemného.“
* LN Jak vám bylo, když jste se dozvěděl o té nehodě?
Nemyslím si, že by to někoho z nás vystrašilo, ale člověk si samozřejmě uvědomí, že je to prostě motoristický sport, kde se takové nehody občas můžou stát.
* LN Co se dělo poté, kdy letadlo přistálo na hladině?
Záchranné týmy odvedly skvělou práci. Dvacet sekund po dopadu byly u letadla a za minutu byl Adi venku. Je dobré vědět, jak rychle jsou schopni nás zachránit.
* LN Nikdy v historii k takové havárii nedošlo. Jak vlastně vypadal nácvik, který jste podstoupili?
Byl to takový simulátor v bazénu. Vyzkoušeli jsme si v praxi kyslíkovou bombu, kterou máme každý v letadle. Byli tam samozřejmě připraveni zasáhnout potápěči, ale i tak to byla výborná zkušenost.
* LN Vyprostil byste se z letadla?
Při nácviku se mi to vždy podařilo. Doufám, že to nebudu nikdy potřebovat, ale teď už vím, jak takovou situaci správně řešit s klidnou hlavou.
* LN Liší se trať v Perthu od té, kterou jste poznal před třemi týdny při své premiéře v Abú Zabí?
Liší se dost a řekl bych, že je i těžší. Je tam víc prostoru, kde se dá hodně ztratit nebo hodně získat.
* LN Prý jsou nejtěžší dvě branky, které prolétáváte kolmo k hladině, a ještě při tom zatáčíte o 270 stupňů. Je to klíčové místo?
Je to těžké. Teoreticky jsou brány postavené tak, že by se za bezvětří dalo hned po první naplno točit a mělo by to ideálně vyjít do té druhé. Jenže při větru už to nevychází. Během jediného manévru pak můžete ztratit i několik drahocenných vteřin.
* LNV Abú Zabí jste ve velkém větru třikrát trefil pilon a nakonec nepostoupil z kvalifikace. Máte ty chyby stále před očima?
Byl to první závod, takže se takové chyby daly předpokládat. Proto pořád přemýšlím nad tím, jak by mohl vítr foukat tady, abych si z Abú Zabí vzal ponaučení.
* LN K čemu jste dospěl?
Nejdůležitější je letět čistě a netrefovat pilony i za cenu toho, že prostě letím pomaleji. Budu asi muset zvolit bezpečnější trajektorii letu... I když to jsem si říkal i v Abú Zabí. (směje se) Jsem bohužel taková závodivá povaha, takže letět pomalu není v mém případě snadné.
* LN Naneštěstí pro vás je Perth známý tím, že se tam piloti s větrem potýkají téměř pravidelně.
Musíte s tím umět během letu pracovat, což pro nás nováčky není dobré. Holt budu zase sbírat zkušenosti. Poletím asi víc opatrně a budu hrát na chyby ostatních.
lidovky.cz
* VIDEO z nehody najdete na www.lidovky.cz/sport
***
Pád do řeky Brazilec havaroval při tréninku Nováček seriálu závodů v letecké akrobacii Adilson Kindlemann havaroval při tréninku na víkendový závod v Perthu, jako zázrakem ale vyvázl s drobnými zraněními. Šestatřicetiletý Brazilec skončil se svým letounem v řece Swan, když při jednom z manévrů zavadil křídlem a ocasem o hladinu. Pilot byl převezen do nemocnice, podle pořadatelů je ve stabilizovaném stavu.