Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Škodovka dohodla růst mezd, v TPCA napětí trvá

Česko

PRAHA Odbory a vedení automobilky Škoda se včera dohodly na nové kolektivní smlouvě. LN to potvrdil předseda OS Kovo Josef Středula.

„Nová kolektivní smlouva ve Škodovce je před podpisem, podrobnosti zatím nejsou známy,“ řekl Středula.

K dohodě došlo na poslední chvíli. Včera totiž skončila platnost dosavadní kolektivní smlouvy a 25 tisíc zaměstnanců Škodovky by se ocitlo ve vakuu.

Před týdnem Jaroslav Povšík, šéf odborů Kovo ve Škodě Auto, hrozil pasivní rezistencí, pokud nebude nová smlouva v termínu uzavřena. Vypršela totiž i dohoda o směnách, takže lidé by nemuseli chodit do práce, aniž by se vyhlásila stávka. Do poslední chvíle se totiž lišily představy o růstu tarifních mezd. Firma nabízela 3,5 procenta, odbory chtěly dvojnásobek. V Kolíně napětí trvá. O měsíc, do konce dubna, se musela prodloužit platnost dosavadní kolektivní smlouvy v továrně TPCA, protože na růstu mezd se odbory ani zaměstnavatel stále neshodli. Vyjednávání o nové smlouvě budou pokračovat. Vyjednávání se prodlužuje kvůli existenci dvou odborových organizací, které se nejprve dohadují mezi sebou a až poté s vedením firmy.

Pokračování na straně 18

Škodovka se o mzdách dohodla

Dokončení ze strany 15

Odborářům Škody nahrály blížící se oslavy dvaceti let od vstupu Volkswagenu do mladoboleslavské automobilky, kterých se má účastnit prezident Václav Klaus i šéf celého koncernu Martin Winterkorn. Vedení Škodovky by si jistě nepřálo, aby 15. dubna oba pány vítali stávkující odboráři bušící na modrobílé bubínky. I šéf odborů Kovo Jaroslav Povšík připustil, že odbory nedoporučí lidem účast na oslavách, pokud nebude nová kolektivní smlouva uzavřena.

Šéfa odborů Povšíka v posledních kolech částečně podrazili i vlastní lidé. Jednou z jeho vyjednávacích podmínek bylo zrušení pracovního modelu, při němž by lidé museli za týden odpracovat 18 směn. To prosazuje vedení firmy hlavně pro závod Kvasiny, aby se tam vyrobilo více modelů Superb a Yeti, po nichž roste poptávka. Poté co vedení lidem nabídlo, že za více směn se jim zvýší mzda měsíčně o 2300 korun, řadě zaměstnanců závodu Kvasiny přestalo osmnáct směn v týdnu vadit. Průměrná dělnická mzda ve Škodovce loni byla 28 223 korun.

„Teď už se situace mění. Lidé poznávají, že navrhované směnové modely nejsou tak hrozné. Mnozí zaměstnanci říkají, že by do toho za peníze navíc šli, pokud firma potřebuje auta vyrobit,“ uvedl v týdeníku Škodovácký odborář šéf kvasinských odborů Libor Dvořák.

Vyjednávání odborů Kovo, které mají ve Škodě asi 15 tisíc členů, podporovalo i pět set členů nezávislých odborů. Nebyli však plně informováni, například ještě včera jejich předseda Miloš Zdeněk tvrdil, že k dohodě s firmou nedošlo.

V kolínské automobilce TPCA jsou odbory Kovo tím slabším zástupcem pracujících, vyjednávání s firmou vede Asociace nezávislých odborů v čele s Igorem Litenem. „Platnost staré kolektivní smlouvy skončila posledního března, s vedením jsme se ale dohodli na prodloužení o měsíc. Jednání byla intenzivní, nyní si dáme týden pauzu,“ řekl LN Liten. Vedle růstu mzdových tarifů chtějí v TPCA rozšířit odměny pro pracovníky, kteří v závodě pracují déle. „Po pěti letech dostane člověk pět tisíc korun. Chceme, aby odměny dostali i lidé po šesti sedmi letech,“ řekl Liten.

Dvě odborové organizace, které spolu nemluví, samostatně a bez výsledku vyjednávají i v automobilce Hyundai v Nošovicích. Mají ještě měsíc. Dosavadní kolektivní smlouva, vyjednaná odborovou organizací Kovo, končí posledního dubna.

***

Co chtějí odbory Škoda Auto * růst tarifních mezd o sedm procent * zvýšení základu pro variabilní bonus z devíti na deset tisíc korun TPCA Kolín * růst mezd o více než pět procent * senioritu, čili odměny pro zaměstnance pracující ve firmě déle než pět let Hyundai Nošovice * růst mezd o 20 procent, (Nezávislé odbory) * růst o 7 procent (odbory Kovo)

Autor: