Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác

Smutný příběh divadelního kritika

Česko

Vyrozumění

Poslyšte příběh kritika X, osoby zkušené, renomované s minimálně dvacetiletou praxí. Momentálně je externím divadelním referentem v jednom celostátním deníku. Jeho recenze tam byly dosud žádané, psal je pečlivě, vážil a vybíral, co smysl má a co ne. Občas ale je třeba zabrousit i do vod komerčních a plytkých a každý své cti dbalý kritik ví, že noviny mají širokou čtenářskou obec, a že tudíž nelze vyzobávat jen lahůdky.

Náš hrdina splnil svou povinnost, a co viděl, to pravdivě popsal a zhodnotil. A bylo to vskutku hrůzné, i ostatním kolegům, kteří si většinou vzájemně v náručí neleží, vstávaly vlasy hrůzou na hlavě a byli zajedno. Věc byla po právu všemi seřezána. Tady ale, vážení, veškerá sranda končí. Deník byl totiž mediálním partnerem zmíněného výplodu a jeho autor začal konat ve víře, že mu partnerství zaručuje nárok na pochvalnou recenzi, ne-li „paján“.

Kritik externista šel na koberec k šéfredaktorovi a byly mu tam předhazovány neuvěřitelné blbosti, které na něj autor vyšťáral jako údajný střet zájmu. Externista (sic!) byl vyhozen, posléze když hlava vychladla, opět přichýlen. Poučení z krizového vývoje: za bolševika se chodilo na koberec kvůli tomu, že se napsalo o lidech, kteří byli na indexu, nebo že se pohanělo socialistické veledílo o stranu se zaslouživšího jinak impotentního umělce. A podobně, prohřešků proti straně a vládě byla řada, tresty odstupňované a na jejich konci se skvěl vyhazov. Dnes se chodí na koberec, když jde o prachy a o kamarádšofty. Aspoň ale, že se to neutají, lze se o tom psát jinde a dotyčným se může plivnout na botu. A to je vlastně docela dobrá zpráva.

I Jan Werich měl s kritikou potíže, a jak píše v roce 1958, kritika se nám prý odpojila od mas. Kritici prý mají nadbytek kritické neodpovědnosti a kritika se prý nepíše pro čtenáře novin. Umělecká kritika má totiž v první řadě sloužit umělcům: „Musí prýštit z lásky k umění, a nikoliv z praktické nutnosti nebo zklamání a z neúspěchu umělecké činnosti pisatelovy.“ Můj ty Tondo kolenatej, i ty, Brute! Vždyť my se vlastně všichni strašně užíráme, že neumíme napsat tak „hezkej muzikál“ jako ti naši umělci.

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...