Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Spirit: Jsem brakem rád

Česko

Frank Miller vrací filmové adaptace komiksů tam, odkud kdysi dávno vzešly: do přiznaného braku.

Od začátku století zažívají zfilmované komiksy boom. Ano, existovaly předobrazy jako trilogie o Supermanovi, Burtonovy burleskní vize Batmana či pochmurná Vrána. Ale teprve s přijetím komiksu coby seriózního výrazového prostředku přišla vlna pokusů přenést je na plátno jinak - a seriózněji. Série X-Men vede paralely mezi pozicí mutantů a homosexuálů ve společnosti, Hulk Anga Leeho se pokoušel o rovinu antické tragédie, poslední dva snímky o Batmanovi komiksu dodávají společensko-politické přesahy...

Při tom všem jako by se pozapomnělo na to, že komiks býval v první řadě šestáková zábava. Filmů, které ctily tyto kořeny, se v poslední dekádě objevilo jen pár. Jedním z nich je nedoceněný Kat (2004), druhým výtvarně revoluční Sin City (2005). Předlohu k druhému z nich vytvořil slavný komiksový autor Frank Miller, který se podílel i na režii. Ve svém samostatném režijním debutu Spirit spojil estetiku Sin City s nadsázkou Kata.

Spirit je bývalý policista, který se vrátil ze záhrobí, aby chránil své město. Jeho úhlavní nepřítel Octopus chce všechno a nezastaví se před ničím. Nemohou chybět osudové ženy: Sand Saref zhrzenost nad smrtí otce vrhla do náruče zločinu, Silken Floss je Octopusova komplicka. Dění uvedou do pohybu předměty natolik absurdní jako Héraklova krev a poklad Argonautů. Přestože je stav věcí naprosto jednoduchý, způsob vyprávění z něj vytvoří nepřehlednou situaci.

Těžko si stěžovat, že je Spirit zmatený: to je zamýšlená povaha filmu i předlohy Willa Eisnera ze 40. let. Těžko také vyčítat Millerovi, že neumí režírovat: taková schopnost by tady jen rušila. Spirit je sledem oživlých komiksových okének, v nichž se neustále mění perspektiva, barevné spektrum a další rysy. Postavy jsou redukovány na karikatury a herci jako Samuel L. Jackson či Eva Mendesová se tomu přizpůsobují. Scénář i převažující estetika sice odkazují k filmu noir, ale detaily jako odložený skateboard narušují i tuhle jednotu. Ženy jsou svůdné nebo raněné, muži nesmiřitelní, krev stříká proudem a osudu nelze utéct. Komiks, žánr filmu noir a technické možnosti kinematografie se navzájem stimulují desítky let. Sin City tohle spojení posunulo zase o kousek dál. Spirit není o nic míň vizuálně působivý, ale co do nabourávání žánrových hranic zůstává staromódní. Vypráví bezostyšně na efekt - a nebojí se to přiznat.

***

HODNOCENÍ LN

***

Spirit (Spirit)

USA 2008

Scénář a režie: Frank Miller

Kamera: Bill Pope

Hrají: G. Macht, S. L. Jackson,

E. Mendesová, S. Johanssonová

a další

Distribuce v ČR: Palace Pictures

Premiéra: 19. 2. 2009

Autor: