Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Spor o mzdy ve Škodě graduje

Česko

Odborům vadí nízké mzdové tarify i nízké bonusy. Proto hrozí pasivní rezistencí, která by zastavila výrobu v celé automobilce.

PRAHA Napětí ve Škodovce roste. Včera proběhlo sedmé kolo kolektivního vyjednávání, a management svůj postoj nezměnil.

Firma nabízí tříprocentní růst tarifních mezd a dvouletou smlouvu, zatímco odboráři chtějí růst o sedm procent a smlouvu jen na rok. Nesouhlasí také s vícesměnnými modely práce, které zkracují volno pracovníků. Dohoda o směnných modelech končí 31. března a odbory hrozí, že ji neprodlouží, pokud nedojde k dohodě o tarifech.

„Tím by se zastavila výroba například v lakovně či svařovně, následně v celém závodě. Šlo by o pasivní rezistenci, stávku bychom vyhlašovat nemuseli. Byl by to krajní krok, chceme se především dohodnout,“ uvedl v týdeníku Škodovácký odborář Jaroslav Povšík, předseda odborů v automobilce Škoda.

Roztrpčení odborářů zvýšilo včerejší vyhlášení rekordních výsledků koncernu Volkswagen, jehož je Škodovka součástí. Odboráři mimo jiné poukazují na nevyrovnaný přístup k odměnám. Tři tisíce korun, které jako mimořádný bonus navrhuje svým zaměstnancům Škodovka, jsou jen dvěma procenty bonusu 157 tisíc korun, který dostane každý zaměstnanec automobilky Audi. Provozní zisk Škodovky přitom není na úrovni dvou, ale třinácti procent zisku Audi. Reálně tak hrozí, že nespokojenost odborů zbrzdí rozvojové plány Škody.

Mladoboleslavská automobilka loni meziročně zvýšila tržby o 17 procent na 220 miliard korun, provozní zisk zdvojnásobila na 11,3 miliardy korun. Prodala rekordní počet 762 600 aut. Letos chce v odbytu překročit hranici osmi set tisíc vozů. Nakročeno má dobře, za první dva měsíce Škoda podle svého šéfa Winfrieda Vahlanda zvýšila prodej o čtvrtinu na 130 tisíc aut.

Mluvčí Škodovky Rudolf Dreithaler odmítl výsledky firmy i jednání s odbory komentovat. Informace podle něj budou k dispozici až v pondělí na výroční konferenci automobilky. Cílem Škodovky je zvýšit prodej vozů do roku 2018 na 1,5 milionu kusů. Polovina z toho se má prodat v Asii, především v Číně, která je už druhým rokem největším trhem automobilky. Winfried Vahland uvedl, že z Číny bude firma dovážet i díly pro výrobu, případně celá auta, pokud to bude efektivnější.

Během osmi let se má dnešních pět modelových řad – Fabia, Octavia, Superb, Roomster a Yeti – rozšířit na deset. Každý rok chce Škoda přijít na trh se dvěma novými modely nebo facelifty. Již letos na podzim se na trhu objeví, po frankfurtském autosalonu, miniškodovka Small Family, vyráběná v závodě Volkswagenu v Bratislavě. Příští rok Škoda chystá premiéru auta velikosti mezi Fabií a Octavií.

Čína je perspektivním trhem pro celou skupinu Volkswagen. Loni tam VW Group prodal 1,9 milionu aut, o třetinu více než předloni. Skupina v Číně působí od roku 1984, má tam devět výrobních závodů a další dva nové staví.

„Do roku 2015 budeme v Číně investovat 10,6 miliardy eur,“ prohlásil na nedávném ženevském autosalonu šéf koncernu Martin Winterkorn. Cílem koncernu je stát se do roku 2018 největší automobilkou světa s roční produkcí deseti milionů vozů.

„Cíl není samoúčelný. Zisk z deseti milionů aut je vyšší než z pěti a umožňuje více investovat do vývoje nových pohonů i celých nových modelů,“ řekl LN Holger Kintscher, bývalý ekonomický šéf Škodovky, který od loňska vede finance koncernové značky Seat.

***

Rekordní rok Volkswagenu i Škody

Výsledky VW group

Prodej aut (v tisících)

7278 změna proti 2009

15,4 %

Výroba aut (v tisících)

7357 změna proti 2009

21,5 %

Tržby (v milionech eur)

126 875 změna proti 2009

20,6 %

Provozní zisk (v milionech eur)

7141 změna proti 2009

285 %

Jednotlivé značky

Prodej aut (v tisících) / změna proti 2009

Výroba aut (v tisících) / změna proti 2009

Tržby v milionech eur

Provozní zisk v milionech eur

4503 13,9 %

4592 20,6 %

80 251 22,8 %

2173 287 %

1092 15 %

1145 24 %

35 441 18,8 %

3340 108 %

763 11,5 %

780 16,7 %

8692 22,4 %

447 120 %

340 0,8 %

345 12,2 %

5038 10,4 %

-311 8,3 %

Zdroj: výroční zpráva VW Group Foto archiv LN / šk

Autor: