Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Fotbalisté Chapecoense mohli žít. Kdyby aerolinky nechybovaly už před startem

Sport

  6:30
PRAHA - Kolumbijský úřad pro zjišťování příčin leteckých nehod vydal 26. prosince předběžnou zprávu o nehodě letu LMI2933, který se zřítil 28. listopadu letošního roku poblíž města Medellín. Na palubě letounu našlo smrt 71 ze 77 pasažérů, většinu z nich tvořili fotbalisté a členové brazilského celku Chapecoense.

Zničený letoun, na jehož palubě byli hráči Chapecoense. foto: Reuters

Předběžná zpráva je první ze série vyšetřovacích dokumentů a obsahuje pouze zjištěná fakta, nezaobírá se určováním příčin, neukazuje ani konkrétní viníky nehody. Tím se zabývá až konečná zpráva, na kterou si ale budou muset všichni počkat ještě několik měsíců.

Už předběžná zpráva ale nabízí hodně podivné informace, při kterých mrazí. A nejednoho napadne, jak málo stačilo, aby k tragické nehodě nakonec vůbec nedošlo.

Úřad potvrdil fakt, o kterém se mluví vlastně od začátku neštěstí: v letadle nebylo dost paliva. Letový plán letu LMI2933 totiž udával, že let ze Santa Cruz do Medellínu potrvá 4 hodiny a 22 minut, přičemž výdrž letounu (zjednodušeně doba, než mu dojde palivo) byla vyplněná taktéž na 4 hodiny 22 minut.

Smutná fanynka Chapecoense.
Trosky letadla, ve kterém byla i většina týmu Chapecoense.

Stroj tak měl na palubě palivo pouze pro ideální podmínky letu, tedy, že poletí ve vyžádané výšce, bude přesně odpovídat předpověděné počasí a řídící letového provozu ho v žádném místě nezdrží.

Dispečeři aerolinky LaMia, která zmíněný let organizovala, původně počítali s doplněním paliva na letišti Cobia na severu Bolivie. Ve skutečnosti ale došlo ke zdržení odletu a toto letiště na noc zavřelo, takže dispečeři rozhodli, že letoun podnikne celou cestu – na samé hranici jeho doletu – na jednu nádrž.

Takový postup je naprosto proti leteckým předpisům. Na každý let je třeba mít palivo nejen na přepravu z letiště odletu na letiště příletu, tedy traťové palivo, ale ještě přinejmenším palivo na neočekávané situace (5 % traťového paliva), palivo pro let na záložní letiště a ještě záložní palivo, které vystačí na 30 minut pobytu ve vzduchu. V případě, že by letounu mělo po přistání zbýt méně paliva než na těchto 30 minut, musí okamžitě po zjištění této skutečnosti vyhlásit nouzový stav.

Na nedostatek paliva přitom poukázalo už řízení letového provozu na odletovém letišti a letový plán odmítli akceptovat. Nicméně dispečeři aerolinky LaMia reagovali tím, že skutečná doba letu bude určitě nižší, a upozornili je, že kvůli příliš nízké rezervě paliva letový plán zamítnout nemohou.

Letoun se tak v 23:08 hodin SEČ (Středoevropského času) skutečně vydal na svoji poslední cestu. Během ní ještě piloti několikrát diskutovali, zda budou mít dostatek paliva a zda by nebylo lepší přistát na letišti v Leticii nebo v Bogotě a dotankovat. Nakonec se však rozhodli pokračovat přímo do Medellínu.

Se „zácpou“ nepočítali

Tam je však přivítala nečekaná „dopravní zácpa“ a let LMI2933 byl až pátý v pořadí na přistání. Před ním byl Airbus A320 VivaColombia, který do Medellínu neplánovaně zamířil kvůli podezření na únik paliva, a další tři letouny. Navíc tamní řídící věži piloti neřekli, že mají kritický nedostatek paliva.

Poprvé se o neurčitých „problémech s palivem“ zmínili až v 03:49 hodin, tedy pouhé čtyři minuty předtím, než jim došlo palivo v pravé nádrži a přestaly pracovat oba pravé motory.

Tato neurčitost způsobila, že řídící letového provozu nechala let LMI2933 ještě vyčkávat a klesání povolila letadlu „ve frontě“ před ním. Jednoznačný nouzový stav nahlásila posádka s fotbalovým týmem Chapecoense, funkcionáři a novináři až v 03:52 hodin, tedy minutu před výpadkem prvních dvou motorů a tři minuty před úplným vyčerpáním paliva i u levých dvou motorů.

Po nahlášení tohoto nouzového stavu dostal letoun povolení točit doprava k letišti, aby poté mohl začít klesat.

V 03:53 hodin, krátce před výpadkem pravých motorů piloti vysunuli klapky, podvozek, rychlostní brzdy a začali klesat, přestože na to neměli povolení. Po výpadku prvních dvou motorů ještě s řízením letového provozu komunikovali ohledně vlastní polohy a že potřebují okamžitě přistát.

Na výpadek motorů však řídící věž neupozornili až do 03:57 hodiny, což bylo dvě minuty poté, co již letěli jen klouzavým letem. Až v tuto chvíli oznámili věži v Medellínu, že mají „kompletní selhání elektrických systémů a žádné palivo“ a požádali o navedení ke dráze. Z věže jim bylo odpovězeno, že jsou stále zhruba 15 kilometrů od dráhy, což byl také poslední zaznamenaný hovor mezi letem a řídící věží.

O chvíli později letoun narazil na vrchol kopce před letištěm, v jeho troskách pak našlo smrt 71 ze 77 cestujících. Tragédii přežilo pět členů týmu a jedna letuška.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...