4. ledna 2015 13:11 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Africký zápisník z rallye: Rok příprav může skončit během chvíle

Tatra Tomáše Tomečka na startu Africa Eco Race. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tatra Tomáše Tomečka na startu Africa Eco Race. | foto: tomastomecek.cz

DAKHLA (Od spolupracovníka LN) Jediné, co je v motorsportu jisté, je to, že jisté není nic. Když jsme v pátek v úvodní části rychlostní zkoušky museli zastavit kvůli přehřívajícímu se motoru, tak jsme nemohli vědět, jestli se jedná o banální závadu, anebo zásadní problém. Rok příprav přitom může během chvíle ukončit selhání jedné součástky.

Ladislav Lála, navigátor Tatry Tomáše Tomečka na Africa Eco Race 2015.

Ladislav Lála, navigátor Tatry Tomáše Tomečka na Africa Eco Race 2015.

Naštěstí se jednalo jen o ucpaný přívod vzduchu vedoucího do našeho tatrováckého dvanáctiválce. Tep samozřejmě v takových situacích letí nahoru. Itinerář, podle kterého jedeme, je povětšinou poměrně tlustá knížka. Každé změně je věnován jeden řádek, který popisuje konkrétní situaci na trati.

Takové změny v některých úsecích následují i těsně za sebou. Pilot je pro úspěch v závodě samozřejmě klíčový, nicméně bez kvalitní navigace se prostě jet nedá. Stačí jedno přehlédnutí a následky mohou být v lepším případě nepříjemné. Ostatně něco podobného se v pátek stalo Elisabeth Jacinto, jejíž navigátor přehlédl v itineráři jednu zrádnou terénní nerovnost.

Co ale dělat, když se navigátor takzvaně ztratí? Jet dál, improvizovat a nebo se vrátit? Hodiny přitom neúprosně tikají. Záleží samozřejmě na individuálním posouzení. Pokud vím, kde jsem a kam jedu, tak budu trvat na tom, jet dál, a to i navzdory tomu, že konkurent zvolil jinou odbočku. Ve třetí etapě jsme doslova provedli dva soupeře jedním problematickým místem, protože jsme si věřili.

Ladislav Lála

Autor jede na Africa Eco Race jako navigátor Tatry pilotované Tomášem Tomečkem. Po páté etapě závodu, který navazuje na tradici africké Rallye Dakar, jim patří mezi kamiony druhé místo.

Nejhorší je nevědět a neudělat nic. Komunikace jezdce a navigátora je pro úspěch v závodě klíčová. S Tomášem Tomečkem jedeme jako jediný kamion ve dvou, což může hrát také svou roli – přece jen více očí více vidí. Nejlepší je ale vědět kudy kam a zbytek nechat na pilotovi.

Výsledky 5. etapy AS SAKN / DAKHLA

Kamiony

1. 404 KUPRIANOV S. 02:03:08 KAMAZ
2. 403 JACINTO E. 02:06:16 MAN
3. 401 SHIBALOV A. 02:08:10 KAMAZ
4. 400 TOMEČEK T. 02:15:50 TATRA
5. 402 KOVACS M. 02:18:08 SCANIA
6. 405 ESSERS N. 02:20:18 MAN
7. 406 BOUWENS G. 02:23:55 IVECO
8. 408 DOMOWNIK P. 02:54:23 UNIMOG

Celkové pořadí v kamionech po 5. etapě

1. 401 SHIBALOV A. 18:24:13 KAMAZ
2. 400 TOMEČEK T. 19:15:19 TATRA
3. 404 KUPRIANOV S. 19:43:21 KAMAZ
4. 406 BOUWENS G. 23:12:11 IVECO
5. 405 ESSERS N. 24:05:15 MAN
6. 408 DOMOWNIK P. 25:10:51 UNIMOG
7. 403 JACINTO E. 34:23:23 MAN
8. 402 KOVACS M. 35:17:58 SCANIA

Ladislav Lála