Pátek 20. května 2022, svátek má Zbyšek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Africký zápisník z rallye: Rok příprav může skončit během chvíle

Sport

  13:11
DAKHLA (Od spolupracovníka LN) - Jediné, co je v motorsportu jisté, je to, že jisté není nic. Když jsme v pátek v úvodní části rychlostní zkoušky museli zastavit kvůli přehřívajícímu se motoru, tak jsme nemohli vědět, jestli se jedná o banální závadu, anebo zásadní problém. Rok příprav přitom může během chvíle ukončit selhání jedné součástky.

Tatra Tomáše Tomečka na startu Africa Eco Race. foto: tomastomecek.cz

Ladislav Lála, navigátor Tatry Tomáše Tomečka na Africa Eco Race 2015.

Naštěstí se jednalo jen o ucpaný přívod vzduchu vedoucího do našeho tatrováckého dvanáctiválce. Tep samozřejmě v takových situacích letí nahoru. Itinerář, podle kterého jedeme, je povětšinou poměrně tlustá knížka. Každé změně je věnován jeden řádek, který popisuje konkrétní situaci na trati.

Takové změny v některých úsecích následují i těsně za sebou. Pilot je pro úspěch v závodě samozřejmě klíčový, nicméně bez kvalitní navigace se prostě jet nedá. Stačí jedno přehlédnutí a následky mohou být v lepším případě nepříjemné. Ostatně něco podobného se v pátek stalo Elisabeth Jacinto, jejíž navigátor přehlédl v itineráři jednu zrádnou terénní nerovnost.

Co ale dělat, když se navigátor takzvaně ztratí? Jet dál, improvizovat a nebo se vrátit? Hodiny přitom neúprosně tikají. Záleží samozřejmě na individuálním posouzení. Pokud vím, kde jsem a kam jedu, tak budu trvat na tom, jet dál, a to i navzdory tomu, že konkurent zvolil jinou odbočku. Ve třetí etapě jsme doslova provedli dva soupeře jedním problematickým místem, protože jsme si věřili.

Ladislav Lála

Autor jede na Africa Eco Race jako navigátor Tatry pilotované Tomášem Tomečkem. Po páté etapě závodu, který navazuje na tradici africké Rallye Dakar, jim patří mezi kamiony druhé místo.

Nejhorší je nevědět a neudělat nic. Komunikace jezdce a navigátora je pro úspěch v závodě klíčová. S Tomášem Tomečkem jedeme jako jediný kamion ve dvou, což může hrát také svou roli – přece jen více očí více vidí. Nejlepší je ale vědět kudy kam a zbytek nechat na pilotovi.

Výsledky 5. etapy AS SAKN / DAKHLA

Kamiony

1. 404 KUPRIANOV S. 02:03:08 KAMAZ
2. 403 JACINTO E. 02:06:16 MAN
3. 401 SHIBALOV A. 02:08:10 KAMAZ
4. 400 TOMEČEK T. 02:15:50 TATRA
5. 402 KOVACS M. 02:18:08 SCANIA
6. 405 ESSERS N. 02:20:18 MAN
7. 406 BOUWENS G. 02:23:55 IVECO
8. 408 DOMOWNIK P. 02:54:23 UNIMOG

Celkové pořadí v kamionech po 5. etapě

1. 401 SHIBALOV A. 18:24:13 KAMAZ
2. 400 TOMEČEK T. 19:15:19 TATRA
3. 404 KUPRIANOV S. 19:43:21 KAMAZ
4. 406 BOUWENS G. 23:12:11 IVECO
5. 405 ESSERS N. 24:05:15 MAN
6. 408 DOMOWNIK P. 25:10:51 UNIMOG
7. 403 JACINTO E. 34:23:23 MAN
8. 402 KOVACS M. 35:17:58 SCANIA

Autor:

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....