17. června 2019 8:00 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Dvacet čtyři hodin Le Mans rozhodlo 17 sekund. Stejně jako loni zvítězil tým kolem Alonsa

Fernando Alonso | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Fernando Alonso | foto: lemans.org

le mans (od našeho zpravodaje)  Slavný závod 24 hodin Le Mans patří k největším motoristickým svátkům roku. Ten letošní byl ve znamení extrémně vyrovnaných výkonů a až nečekané spolehlivosti. Celkový triumf pak očekávaně oslavil tovární tým Toyoty.

Do francouzského Le Mans se letos sjelo přes 252 500 fanoušků motoristického sportu. 

Místní čtyřiadvacetihodinovka je sportovní legendou a v době, kdy se formule 1 stala snad až příliš sterilní a pro fanouška obtížně pochopitelnou, láká čím dál víc.

Le Mans je zcela výjimečné svou atmosférou, kde se i davy fanoušků dostanou doslova na dosah ruky od závodních speciálů a legendárních pilotů. 

24 hodin Le Mans 2019: pohodová atmosféra před startem
24 hodin Le Mans 2019: pohodová atmosféra před startem

Atmosféra před startem je tradičně velmi veselá, v paddocku panuje přátelská nálada, která je na hony vzdálena zarputilým výrazům, které známe z boxů F1.

Důkazem je i jedna z mnoha scén, která se odehrála před startem letošního závodu.

V rámci speciální procházky po startovním roštu, na kterou zamíří tisíce fanoušků, totiž tito málem nepustili z boxů na slavnostní zahájení herce Patricka Dempseyho, který tu už řadu let startuje se svým vlastním týmem.

Rozdával úsměvy, fotil se s fanoušky, podepisoval se a jednoduše se neustále snažil proniknout davem ke svému týmu na roštu. Le Mans se netýká jen hvězd v čele s Fernandem Alonsem.

Povinné vítězství

Právě slavný Španěl patřil letos k hlavním adeptům na vítězství. Tovární toyoty jsou v hybridní kategorii LMP1 osamoceny a soukromé týmy jejich tempo už tradičně nestíhají. 

A tak byly dva vozy japonské značky už předem v podstatě povinnými vítězi, úkolem bylo jen auta dovézt do cíle.

A to se podařilo, a Alonso si nakonec připsal s kolegy Buemim a Nakajimou své druhé vítězství v řadě. 

24 hodin Le Mans 2019: pohodová atmosféra před startem

Dlouho to na to ovšem nevypadalo, posádka vozu 7 ve složení Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López odváděla na trati lepší práci, jenže defekt zhruba hodinu před koncem a následné zmatky kolem výměny pneumatiky ji odsoudily na druhé místo se ztrátou pouhých sedmnácti sekund.

„Hlavním cílem tohoto víkendu bylo vyhrát mistrovství světa. Závod se pro nás nevyvíjel úplně dobře, naši týmoví kolegové byli celý víkend rychlejší. Vyhrát si zasloužili oni,“ uznal Alonso.

Ze soukromých týmů v kategorii LMP1 uspěl SMP Racing s posádkou, ve které krátce před Le Mans nahradil mladý Stoffel Vandoorne legendu Jensona Buttona. Ztráta pouhých šesti kol na bezchybnou vítěznou Toyotu je pro tým velkým povzbuzením.

Líté boje

V kategorii pomalejších prototypů LMP2, kde startují výhradně soukromé týmy, se radovala posádka týmu Signatech Alpine Matmut.

Největší dramata se odehrávala v kategorii GTE. V ní startují vozy značek Aston Martin BMW, Corvette, Ferrari, Ford a Porsche a už kvalifikace ukázala, že půjde o velmi vyrovnané boje. A to v obou podskupinách, třídě Pro i „amatérské“ GTE Am.

Pořadí se v závodu se několikrát přelilo, obzvlášť první hodiny byly plné extrémně těsných soubojů, v rámci kterých se na čele střídala různá auta všech značek kromě BMW. 

Vše se přitom obešlo bez větších nehod, které bývají v těchto třídách typické.

24 hodin Le Mans 2019: pohodová atmosféra před startem

Paradoxně se ale právě havárií o vítězství v neděli dopoledne připravil tým Corvette Racing, jehož auto číslo 63 bylo ve vedení a nevynucená jezdecká chyba jej nakonec odsoudila na osmé místo. 

S tím, jak v pořadí od startu klesal v kvalifikaci nejrychlejší Aston Martin, pro změnu na tempu nabíralo Ferrari, dařilo se Porsche a v záloze číhala smečka Fordů GT. Tak i závod dopadl. 

Vítězství uhájilo ferrari číslo 51 týmu AF Corse, před dvojící porsche továrního GT Teamu. Čtyři další místa pod pódiem pak obsadily tovární Fordy GT.

Letoškem přitom právě účast továrního fordu v Le Mans závodech končí. Že to pro GT neznamená ústup ze slávy, ukázal tým Keating Motorsports, který i přes penalizace v závěru závodu uhájil triumf v kategorii GTE Am.

A to při své premiérové účasti. Vítězství je o to cennější, že se tým ještě krátce před závodem s vozem sotva seznamoval a v prvních kolech vlastně jeho auto nevypadalo kdovíjak rychle.

Čtyřiadvacetihodinový závod ale dal týmu šanci vše vyladit a nakonec slavit triumf.

Advantage Consulting, s.r.o.
UX DESIGNER

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč