"Zlato jsem vlastně nijak nezhodnotila. Žádnou reklamu jsem nenatočila," říká skifařka Miroslava Knapková, jež v Londýně triumfovala, stejně jako o rok dříve na mistrovství světa na jezeře Bled.
Ba co víc, dáma, která si loni zajistila veslařskou nesmrtelnost, bez rozpaků přizná, že nemá žádné sponzory. "Poslední jsem měla, když jsem byla u jiné agentury. Tedy do roku 2010," krčí rameny.
Knapková je jednou z tváří marketingové agentury Sport Invest, která o ni pečuje. Je jejím pokladem, neboť nikdo z dalších sportovců sdružených pod jejími křídly v Londýně zlato nevyhrál.
Milion a půl za zlatou medaili od ČOV, další prémie od veslařského svazu, to vše bylo odměnou za dřinu. Veslařka se však mohla víc zajistit na další roky, její kariéra nemůže být nekonečná.
Psali jsme |
"Máte pravdu, ale v Londýně získali čeští sportovci čtyři zlaté, a reklamu nenatočil nikdo z nich," dotýká se předseda představenstva zmíněné agentury David Trávníček úspěchů Barbory Špotákové, Davida Svobody a Jaroslava Kulhavého.
"Situace je zkrátka taková, jednoznačně to přisuzuji ekonomické krizi. Je smutné, že žádná z významných českých firem se neodhodlala využít zlatého olympionika z Londýna pro nějakou komunikaci nebo kampaň, ale právě tahle skutečnost krizi potvrzuje," dodává Trávníček. Je zřejmé, že v oblasti sportovního marketingu se mění zažité pořádky a zvyklosti. Za důležitý faktor pro uzavírání smluv byl považován silný příběh, ale zdá se, že už to neplatí. Knapkové v tomto směru nepomohlo ani všemi sledované drama kolem poraněných mezižeberních svalů, z čehož ji během her dostával fyzioterapeut Pavel Kolář.
"Příběh to sice je, ale ani ten vám nepomůže přesvědčit vedení firem, aby daly do sportu peníze. Sponzoring individuálního sportovce byl navíc už tak považován za jeden z nejrizikovějších, odchod sponzorů je ale vidět u všech sportů," líčí Trávníček.
Podle jeho zkušeností se do nezájmu sponzorů o veslařku nepromítá skutečnost, že veslování není zrovna masovým sportem.
"Vezměte si horská kola, jejich obliba je u nás vysoká, ale ani v případě Kulhavého jsme nezaznamenali žádnou kampaň. S jeho manažerem jsem to probíral několikrát, ale platí, že doba je složitá. Pokud dříve trvalo jednání o smlouvě půl roku, tak teď může trvat i rok." Agentura pečuje také o Ondřeje Synka, majitele londýnského stříbra. "Mezi oběma veslaři je rozdíl. Ondra měl ve smlouvách se svými partnery bonusy, Mirka partnery neměla. Dohodli jsme se ale, že od naší firmy dostane za uplynulý rok nespecifikovanou částku," přibližuje Trávníček.
"Musíme hledat intenzivněji"
Ale přesto – nebere situaci kolem Knapkové jako obchodní neúspěch? "Můžu to brát i jako svůj osobní neúspěch. Ano, dá se říct, že jsem nesehnal sponzory, což mě mrzí. Nezbývá nám nic jiného než hledat intenzivněji, a to i mezi firmami, které by nás dosud nenapadly jako první v pořadí," připouští.
Knapkovou však situace nermoutí a chuď do další přípravy jí nebere.
"Mám si snad stěžovat? Přece nebudu říkat, jak to mám těžké nebo složité. Bohužel dělám takový sport, ve kterém se za celkové vítězství ve Světovém poháru dává tričko a za jednotlivé závody nic. Ale to je přece známá pravda, ne?" usměje se.