Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Šrotovné by fond zruinovalo

Česko

Nutné miliardové náklady děsí odstupujícího ministra financí Miroslava Kalouska

PRAHA Plán je jasný. Česko se má od začátku července připojit k zemím, které budou majitelům starých aut poskytovat příspěvek na nákup nových aut, takzvané šrotovné. Pouze několik hodin poté, co sociální demokraté v úterý protlačili svůj návrh Poslaneckou sněmovnou, ale vyvstal problém - kde na to vzít?

Podle návrhu ČSSD má být šrotovné vypláceno ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP), tedy fondu, který slouží k financování ekologických projektů. „Šrotovné má nejblíže k ekologii,“ vysvětlil místopředseda ČSSD Zdeněk Škromach. Tento nápad však vyvolal zděšení představitelů fondu i ministerstva životního prostředí.

„Miliardy na šrotovné ve Státním fondu životního prostředí nejsou,“ řekl šéf fondu Petr Štěpánek. A ministr životního prostředí Martin Bursík si včera stěžoval: „Je to naprosto nerealistické. Byla by to likvidace fondu a tím i Operačního programu životní prostředí.“

Sociálnědemokratický stínový ministr financí Bohuslav Sobotka včera korigoval plánovanou metodu financování šrotovného. Mělo by podle něj sice být financováno z prostředků SFŽP, ty by ale byly posíleny dotací ze státního rozpočtu. Sobotka uvedl, že zavedení šrotovného by navýšilo roční výdaje státního rozpočtu o zhruba 3 miliardy korun. „Počítáme, že šrotovné by mohlo využít zhruba 100 tisíc majitelů starých vozů, kteří by na nákup nového automobilu obdrželi příspěvek 30 tisíc korun,“ vysvětlil Sobotka. S třímiliardovým výdajem na šrotovné se ale nedokáže smířit odstupující ministr financí Miroslav Kalousek. „Tak masivní výdaj si popravdě nedovedu představit,“ přiznal Kalousek.

Na rozdíl od Slovenska, které na výplatu šrotovného vyplatilo předem stanovený objem peněz a výplaty zastavilo ihned, jakmile byly tyto prostředky vyčerpány, současný návrh sociální demokracie s omezeným zdrojem peněz na šrotovné nepočítá. Škromach však včera připustil, že konečný návrh legislativy zavádějící šrotovné, o kterém by měla Poslanecká sněmovna hlasovat ještě tento měsíc, by mohl po vzoru Slovenska obsahovat strop na tyto výdaje. „V úvahu by připadal roční limit v rozmezí 3 až 5 miliard korun,“ prozradil Škromach.

Podle návrhu, který ČSSD v úterý protlačila Poslaneckou sněmovnou do dalších čtení, by na šrotovné od 1. července měli nárok lidé, kteří vlastní automobil starší deseti let alespoň dva roky. Ti by měli při vyřazení starého auta obdržet dotaci na nákup nového vozu ve výši 25 tisíc korun.

Bursík připustil, že jeho ministerstvo připravuje ke šrotovnému pozměňovací návrh. „Měly by existovat dvě sazby. Základní pro vozidla s emisemi do 160 gramů CO2na kilometr a zvýhodněná pro vozidla do 120 gramů CO2 na kilometr, kde by byly ještě elektromobily, hybridy a další alternativní pohony,“ upřesnil Bursík.

Tabulka:

Francie 1000 eur

Itálie 1500-2500 eur

Rakousko 1500 eur

Rumunsko 850 eur

Portugalsko 1000 až 1250 eur

Kypr 257-1710 eur

Španělsko bezúročná půjčka do výše 10 000 eur

Slovensko 2000 eur (1000 eur stát a 1000 eur prodejce)

***

Evropské země, v nichž je zavedeno šrotovné Německo 2500 eur

Návrh ČSSD pro Česko: Státní příspěvek na koupi nového vozu ve výši 25 000 Kč mají dostat ti, kteří: * požádají o zaregistrování nového osobního vozu, jehož pořizovací cena nepřesáhla 1 500 000 Kč a jehož emise nepřesahují hodnotu 160 gramů CO2 na jeden kilometr * odevzdávané auto musí být nejméně deset let staré a dotyčný jej musí vlastnit alespoň dva roky Státní příspěvek ve výši 50 000 Kč mají dostat ti, kteří žádají o registrování elektromobilu a zároveň odevzdají deset let starý autovrak

„Miliardy na šrotovné ve Státním fondu životního prostředí nejsou,“ upozornil jeho šéf Petr Štěpánek

Autor:

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...