Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Šrotovné prodej vozů nezvedá

Česko

ČESKÉ BUDĚJOVICE / PRAHA Takzvané šrotovné, které zavedla řada států EU ve snaze oživit trh s automobily, zatím nemá očekávaný účinek. Vyplývá to mimo jiné z analýzy, kterou na základě dostupných statistických dat provedl rakouský deník Kurier.

Například ve Francii, kde mohou lidé za likvidaci auta staršího deset let a zároveň nákup nového vozu získat už od prosince prémii až dva tisíce eur, poklesl v lednu prodej nových aut meziročně o 7,9 procenta. Přesto se sdružení francouzského automobilového průmyslu domnívá, že bez šrotovného by byl propad prodeje ještě mnohem dramatičtější. V listopadu se totiž prodej propadl o 14 a v prosinci dokonce o skoro 16 procent.

Představy o tom, že šrotovací prémie přispěje k vyššímu odbytu výrobců automobilů, se zatím nenaplnily ani v dalších státech, které šrotovné zavedly už loni. V Itálii obrat prodejců nových vozů poklesl v lednu o rekordních 33 procent, i když vláda nabízí šrotovací prémii 700 eur, spojenou navíc při koupi nového auta s tříletým daňovým zvýhodněním. Ve Španělsku se snížil v lednovém období prodej aut o pětinu. Statistická čísla o účincích šrotovného v Německu zatím nejsou směrodatná, protože získat prémii ve výši až 2500 eur mohou Němci až od 27. ledna. Prodej nových aut na německém území poklesl v listopadu o 18 procent, v prosinci o 6,6 procenta a v lednu o 14 procent.

Podle českého vicepremiéra Alexandra Vondry by ale přesto měla mít Evropská unie společný plán na obnovu vozového parku. Vondra včera jako zástupce předsednické země EU ve Štrasburku na tiskové konferenci vyzval Evropskou komisi, aby takový plán připravila.

„Vnímáme, že značný počet zemí se vydal cestou takzvané šrotovací prémie... My soudíme, že by bylo žádoucí mít koordinovaný postup tak, abychom se vyhnuli možným distorzím na trhu,“ vysvětlil Vondra. „Soudíme, že by bylo vhodné, aby komise přišla s nějakým evropským plánem na obnovu vozového parku,“ řekl také vicepremiér.

Člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Martin Jahn podle tisku předložil návrh šrotovného, tedy státní dotaci 25 tisíc korun na nová, „nízkoemisní“ auta. Podpora této myšlenky ve vládě je zatím nejasná.

„Dotace nejen přispěje k oživení poptávky a prodejům nových vozů, ale především výrazně pomůže životnímu prostředí i bezpečnosti na silnicích. Staré vozy produkují velké množství emisí nejen CO2, ale především ještě nebezpečnějších pevných částic a oxidů dusíku. Vedle toho obsahují vůči novým automobilům jen minimum bezpečnostních prvků,“ řekl Radek Špicar ze společnosti Škoda Auto.

Představy o tom, že šrotovací prémie přispěje k vyššímu odbytu výrobců automobilů, se zatím nenaplnily

Autor: