Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Stát by od řidičů získal miliardu

Česko

Peníze z povinného ručení by dostali hasiči, ale i policisté. Není to první nápad, jak bezpečnostním složkám finančně pomoci. PRAHA Ministerstvo vnitra už má jasno, kolik peněz by mohlo novým návrhem o odvodech z povinného ručení získat. Mluví se až o jedné miliardě korun. Zatím není úplně jasné, na co přesně a kdo všechno by získané peníze dostal. Největší šanci ale mají hasiči, kteří na úspory v resortu doplatili asi nejvíce.

„Peníze by šly například na lepší vybavení hasičů. Aby byli u nehod dřív a měli na jejich odstraňování lepší techniku,“ řekl LN náměstek ministra vnitra pro legislativu František Vavera.

Zároveň ale vnitro uvažuje, že hasiči nebudou jediní, kdo peníze z povinného ručení získá. Ve hře jsou i další bezpečnostní složky, které se u dopravních nehod objevují. Zejména pak dopravní policisté. I u nich by peníze šly pravděpodobně na zlepšení vybavení a podmínek tak, aby se k nehodě dostali co nejdříve a mohli ji také co nejrychleji vyřešit a místo nehody opět zprůjezdnit.

„Nehod se účastní i záchranná služba. Peníze samozřejmě potřebují všichni, není ale možné balík úplně rozkouskovat. Navíc záchranná služba spadá pod kraje a je jinak financovaná,“ dodal Vavera.

Právě policisté a hasiči doplatí na více než osmimiliardové škrty v resortu ministerstva vnitra nejvíce. Hrozí jim až desetiprocentní snížení platů a propouštění. Zastavit se mohou některé stavby a omezit například i hlídky před ambasádami. Proti plánovaným škrtům vyrazili na konci září do ulic odboráři. Hojně mezi nimi byli zastoupeni právě policisté, celníci, zástupci Vězeňské služby, ale i hasiči.

Kde sehnat peníze?

Nápadů je víc Myšlenka na odvod z povinného ručení není prvním pokusem, jak získat peníze pro bezpečnostní složky.

V srpnu přišel například ministr dopravy Vít Bárta (VV) s návrhem, aby bohatí řidiči platili vyšší pokuty. Na té by se mohla odrazit i cena vozu. Ministr se inspiroval pravidly, která platí ve Finsku nebo Švýcarsku. Zavedením vyšší pokuty pro bohaté řidiče by do státní pokladny přibylo nemálo prostředků. S návrhem ale nesouhlasí koaliční partneři. Nelíbí se jim, že by policie získala přístup k majetkovým přiznáním.

I další návrh se týká pokut a prosazují ho policisté. Podle nich by vybrané pokuty zůstávaly v „kapsách“ dopravní policie. Argumentují tím, že by se opatřením značně ulevilo rozpočtu dopraváků.

„Policistům by zůstaly peníze vybrané na blokových pokutách, ty uložené ve správním řízení by stále zůstaly obcím, aby měli úředníci vůli dopravní přestupky řešit,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Návrhem se zatím zabývá meziresortní komise odborníků.

HASIČI VYDĚLAJÍ NA POVINNÉM RUČENÍ

Ministerstvo vnitra chce, aby pojišťovny z povinného ručení spolufinancovaly bezpečnostní složky - přednostně hasičský záchranný sbor. Vzalo tak za svůj původní návrh Pardubického kraje, který usiloval o totéž.

Hasičům by šly čtyři procenta ze všech ročních příjmů z ručení - tedy zhruba jedna miliarda korun. Za tyto peníze by si požárníci zmodernizovali techniku. Biti by však byli řidiči. Pojišťovny by totiž neplatily hasiče ze svých peněz, ale zvedly by cenu povinného ručení.

Povinné ručení si musí nyní platit všichni řidiči, kteří využívají pozemní komunikace. Jeho cena se vypočítává například z objemu motoru vozu, roku jeho výroby, ale je odvislá i od věku řidiče a jeho řidičské minulosti. Z povinného ručení se proplácejí škody, které řidič se svým vozem způsobí při nehodě na jiném automobilu. Pojišťovny z něj ale už nyní hradí i výjezdy hasičů.

„Nehod se účastní i záchranná služba. Peníze samozřejmě potřebují všichni, není ale možné balík úplně rozkouskovat.“

Autor: