Česko patří k šestnácti zemím světa, které se k tomuto testu dobrovolně přihlásily. Vedle matematiky, přírodních věd a čtenářské gramotnosti tak české deváťáky čeká test, v němž musejí prokázat, jak rozumějí penězům. „Fakt, že se čeští žáci tohoto srovnání zúčastní, jednoznačně vítáme,“ řekl LN Dušan Hradil, předseda pracovní skupiny pro finanční vzdělávání, zřízené ministerstvem financí.
Důležité bude i srovnání mezi školami Podle Hradila mohou výsledky testu nejen ukázat, jaká je finanční gramotnost českých dětí ve srovnání se zahraničím, ale zároveň porovnají úroveň této gramotnosti na jednotlivých školách. „Z toho pak můžeme vycházet v návrzích opatření, která by měla u žáků zvýšit povědomí o tom, jak se zachází s penězi,“ uvedl Hradil.
Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) zdůvodnila zavedení testu finanční gramotnosti ve studii PISA mimo jiné tím, že generace dnešních školních dětí se bude muset orientovat v nabídce nejrůznějších finančních institucí mnohem lépe než generace předchozí. A to také z toho důvodu, že řada států reformuje svůj penzijní systém a nechává obyvatelům větší prostor pro samostatné rozhodování, jak se zabezpečí na stáří.
Poslední, prosincový průzkum finanční gramotnosti dospělých, který si zadalo ministerstvo financí, prokázal, že Čechům v oblasti financí chybí naprosto základní znalosti. Dvě třetiny respondentů například uvedly, že smlouvy, které je zavazují k dlouhodobým platbám, nečtou do konce.
„Ty výsledky jsou pro mě zcela šokující. Ne že bych byl optimista, ale že je míra negramotnosti taková, to mě opravdu překvapilo,“ uvedl ministr financí Miroslav Kalousek.