Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Státní maturita je dnes už nesmysl

Česko

To, co dělá stát pro školy a studenty draze, děláme my podstatně levněji, tvrdí o společnosti Scio její vlastník Ondřej Šteffl.

Dostat se na pracoviště společnosti Scio, s.r.o, není vůbec jednoduché. Abyste mohli aspoň do recepce v prvním poschodí, musíte zvonit a říct, kdo jste a co chcete. Do kanceláří v druhém patře můžete, jen když si pro vás někdo přijde a ještě s kartičkou viditelně připevněnou na šatech, aby vás někdo jiný třeba nevykázal. „To víte, máme tu testy,“ vysvětluje šéf a majitel společnosti Ondřej Šteffl a dodává, že ale sám neví, kde přesně. Tak jsou prý utajené. Dodejme, že testy Scio absolvovaly v minulých dnech asi dvě třetiny žáků, kteří dělali přijímací zkoušky na střední školy, další pak absolvuje přibližně třetina uchazečů o vysokoškolské vzdělání.

* LN Máte vilu?

Ne, bydlím v nájmu.

* LN A v jakém jezdíte autě?

Koupil jsem před dvěma roky ojeté BMW.

* LN Ptám se proto, že vás mnozí považují za bohatého muže. Za testy se přece platí.

U nás stojí otestování jednoho žáka ze dvou předmětů 750 korun. Když provádí stejné testování stát, konkrétně v rámci chystané státní maturity, přijde to na čtyři tisíce korun (a možná to bude i víc). A to nepočítám jejich vstupní náklady kolem půl miliardy.

* LN Někteří lidé mají pocit, že se snažíte tlačit svůj byznys kanály ministerstva školství. Možná i proto, že jste pro jeden druh svých testů zvolili název Národní srovnávací zkoušky. To budí trochu dojem, jako by to byly zkoušky státní.

Národní jsou ty zkoušky prostě proto, že jsme chtěli, aby byly národní, nikoliv třeba krajské. Všechny vysoké školy, které naše Národní srovnávací zkoušky používají při přijímačkách, dobře vědí, že jsme soukromá společnost. A pokud jde o ty kanály, musím se smát, protože ministerstvo nám zpočátku házelo klacky pod nohy. To už sice pominulo, ale žádnou podporu z té strany nečekám. A ani nechci, byla by vrtkavá; za dobu, kdy děláme Národní srovnávací zkoušky, se vystřídalo už osm ministrů.

* LN Vy jste původně založil první české soukromé gymnázium, že?

Ano, První obnovené reálné gymnázium PORG bylo založeno v roce 1990. Tehdy vznikly čtyři soukromé školy a my měli registrační číslo jedna.

* LN Proč a kdy jste se pustil do testování?

Ukázalo se, že mi sedí spíš rozjíždění projektů než jejich dotahování. To jsem o sobě nevěděl. Za socialismu neměl člověk šanci se o sobě moc dozvědět, protože se nic nemohlo. Takže jsem rozjel PORG a předal dalším. Všiml jsem si pak, že proces přijímání na vysoké školy, o které silně vzrostl zájem, probíhal dosti chaoticky. A napadlo mne, že kdybych vysokým školám nabídl něco, co se podobá systému americkému, budou rády. Ale v polovině devadesátých let o něco takového ještě nejevily zájem. Trvalo dvanáct let, než zjistily, že se vyplatí opřít se o certifikát nezávislé testovací organizace, a my se se svými testy prosadili. Mezitím jsme zkoušeli oslovit školy nižšího typu, tedy hlavně střední. Ty zajímalo, jestli si jejich žáci stojí lépe, nebo hůř než v ostatních srovnatelných školách. A posléze to začalo zajímat i ministerstvo školství. Od roku 1997 jsme dokonce dělali tři sondy Maturant.

* LN Tedy to, co později převzala státní instituce CERMAT...

Ano. A ministerstvo, rozuměj daňové poplatníky, to od té doby vychází asi pětkrát dráž.

* LN Vy už dnes říkáte, že centralizovaná maturita je dnes nesmysl. Nejsou to kyselé hrozny?

Ona se totiž situace změnila. Když jsem si myslel, že centralizovaná maturita je dobrý nápad, maturovala přibližně polovina populačního ročníku. Dneska je to skoro osmdesát procent. Co chcete testovat?

* LN Dá se to chápat jako nastavení laťky, kterou nebude možno podlézt.

Pro osmdesát procent populace ji ale musíte nastavit opravdu hodně nízko.

* LN Vraťme se ale k vašim testům, které mají mnozí čerstvě za sebou a na jejichž základě se bude v příštích týdnech pořád ještě rozhodovat o přijetí na střední školy. Některé jsou předmětové, ale za nejdůležitější se obvykle považuje test obecných studijních předpokladů. Jak jste jej dělali?

Jestli si připisujeme ve Scio nějakou zásluhu, tak tu, že jsme v Česku prosadili test obecných studijních předpokladů, který netestuje znalosti, ale schopnosti. Za mustr jsme si vzali americké testy a vytvořili jsme podle nich testy svoje. Mimochodem i v USA jsou hlavním kritériem v přijímání na vysoké školy, dělají je nezávislé instituce a cena je o řád vyšší než u nás.

* LN Někdo říká, že i tyhle testy si lze nacvičit.

Samozřejmě, že i myšlení lze cvičit, ale je to jako s testem z cizího jazyka. Když ten jazyk neumíte, nacvičení postupů vám nepomůže. Výhodou jistě je, že si uchazeči mohou vyzkoušet staré testy, takže vědí, co se po nich bude přibližně chtít, jak mají hospodařit s časem, aby toho stihli co nejvíc.

* LN Kolik otázek má ten test?

Sto pět.

* LN A už je někdo zodpověděl všechny správně?

(Jde se zeptat) Letos se jeden takový našel. Ale nejlepší mohou mít správně třeba jen polovinu z těch sto pěti. Nemělo by smysl stavět test tak, aby ve všech úlohách uspělo třeba tisíc lidí. Účelem je seřadit uchazeče. Pak je na škole, jestli bude brát lidi, kteří zvládli padesát nebo, jen deset procent úloh.

* LN Vaše testy studijních předpokladů dělali uchazeči v minulém týdnu ve dvou termínech. Mohlo se stát, že jeden termín měl těžší zadání než druhý?

To se srovnává pomocí složitých matematických modelů tak, aby nikdo nebyl poškozen. Ve výsledku se pak třeba stane, že ten, kdo měl 50 bodů v jednom testu, je postaven na roveň toho, kdo měl jen 48 bodů v druhém testu. Ostatně to je důvod, proč můžeme poskytnout první výsledky až po druhém termínu.

* LN A skutečně měříte studijní předpoklady? Svého času se nám ozvala jedna mladá žena, která už vystudovala jednu vysokou školu a hlásila se na druhou. Musela dělat váš test obecných studijních předpokladů a neuspěla. Jak to, když už jednu školu zvládla?

Úspěšnost ve studiu a předpoklady ke studiu nejsou stejné věci. Když máte motivaci a přidáte na píli, můžete vystudovat i bez velkých předpokladů.

* LN Dělají vaše testy taky vaše děti?

Syn je bude letos dělat. Hlásí se na čtyřleté gymnázium. Naštěstí mne ředitel nepodezírá, že bych se dopustil nějakého zvýhodňování rodiny. Dceři je teprve dvanáct a chodí do waldorfské školy.

* LN Dotkla se vás nějak současná ekonomická krize?

Zatím ne, ale možná se nás dotkne neutuchající rozruch kolem jakýchkoliv poplatkům. Zesilují v lidech pocit, že má být všechno zadarmo, i když to v důsledku přijde na několikanásobek. Stejný problém je s penězi od Evropské unie. Projekty, které jdou do vzdělávání, budou jako zadarmo, ale přitom přijdou na obrovské peníze.

***

Ondřej Steffl (54) Vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu UK. Učil matematiku a fyziku v Chebu a na řadě pražských gymnázií. V roce 1990 založil v Česku první soukromé gymnázium PORG. V roce 1994 založil společnost Scio, jejímž je jediným vlastníkem. Má dvě děti 15 a 12 let. Mezi jeho koníčky patří snowboarding a windsurfing.

Autor: