Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Strany: Budeme na sebe hodní

Česko

Politici slibují volby bez negativních kampaní a za méně peněz * Socialisté považují za hlavního soka TOP 09

PRAHA Po krátké přestávce už politické strany opět brojí na volební kampaň. Na rozdíl od líté řeže plné osobních útoků před volbami do sněmovny ale slibují pro podzimní komunální a senátní volby zásadní změny. Tou hlavní má být, že se k sobě budou chovat lépe a obejdou se bez negativní kampaně.

Z tuzemska by totiž podle slov jednotlivých stranických volebních manažerů měly zmizet negativní kampaně, především ty zaměřené osobně na konkurenční politiky. Socialisté a občanští demokraté také přestali spolupracovat s velkými mezinárodními agenturami a budou spoléhat na vlastní nápady a síly.

„Srovnání programu vládní koalice a našeho se v kampani rozhodně nevyhneme. Vždy je to ale o tonalitě kampaně a jazyku, který zvolíte,“ tvrdí šéf volebního štábu ČSSD Jan Hamáček.

„Pokud jsme se bezprostředně po volbách rozhodli něco změnit, tak jakým způsobem bude ČSSD komunikovat do médií a s médii. Myslím, že se nám to daří. Nepůjdeme už do osobních útoků,“ dodal. Obdobně mluví i představitelé ostatních stran. „Styl podzimní kampaně by měl být obecně klidnější a daleko méně konfrontační,“ řekl LN senátor Richard Svoboda, který má na starost předvolební kampaň ODS. „Myslím, že v tuto chvíli je česká veřejnost unavena konfrontační politikou a je čas na klidný dialog,“ dodal.

Podle Hamáčka ale pro ČSSD nebude historicky poprvé hlavním sokem ODS, nýbrž TOP 09 v čele s Miroslavem Kalouskem. I topka ale tvrdí, že chce pozitivní kampaň. „Myslím, že dobrou kampaň lze udělat bez toho, aniž bychom se museli uchýlit k negativní kampani,“ uvedl šéf kampaně TOP 09 Jaroslav Poláček.

Výrazně nižší budou také rozpočty na kampaně. Socialisté chtějí utratit 50 milionů, TOP 09 28 milionů, ODS částku neuvedla, bude ale prý v řádu několika málo desítek milionů.

Pokračování na straně 2 Strany:

Budeme na sebe hodní

Dokončení ze strany 1

Oproti nedávným volbám do sněmovny se budou muset výrazně uskrovnit i komunisté. KSČM má na kampaň k dispozici sumu menší než sedm milionů. Na kampaň ale přispějí i jednotlivé kraje a okresy. Rozpočet Věcí veřejných podle Michala Pavla, který se stará o marketing, zatím jasný není. Véčkaři prý vlastní podobu kampaně teprve dolaďují. Stejně jako ostatní strany ve sněmovně ale mají i komunisté s véčkaři jasno: na své konkurenty útočit nebudou, prezentovat se prý chtějí především pozitivně. „Budeme prezentovat naše témata, naše kandidáty. O negativní kampani vůbec neuvažujeme, není to náš styl,“ prohlašuje Petra Hrušová, mluvčí véčkařů, kteří před volbami cílili na „politické dinosaury“.

Ať Paroubek pomůže na Ústecku Ztíženou úlohu bude mít v kampani ČSSD. Už proto, že se do ní strefuje expředseda Jiří Paroubek. „Nový volební manažer vidí tu situaci zjednodušeně. Říká si, Paroubek je pryč, to je prima. Odstraníme Michala Davida, který už nebude vystupovat. Změníme logo a budeme vyhrávat. Jestli to takhle bude fungovat, tak jsem zvědav. Bude to politologický zázrak,“ pokračoval Paroubek včera v České televizi v kritice Hamáčka i kampaně socialistů.

Hamáček míní, že by si názory neměli vyměňovat přes média, a naopak doufá, že bývalý předseda pomůže v kampani na Ústecku.

***

JIŘÍ PAROUBEK O KAMPANI ČSSD

„Nový volební manažer vidí situaci zjednodušeně: Paroubek je pryč, odstraníme Michala Davida, změníme logo, a budeme vyhrávat. Jestli to takhle bude fungovat, bude to politologický zázrak.“

Autor: