Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Strojvedoucí půjde před soud

Česko

Vyšetřování srážky vlaků v Paskově pokročilo, nyní padlo obvinění

OSTRAVA Osudové přehlédnutí červené barvy na semaforu může strojvedoucímu vynést až pět let za mřížemi. Policie po třech měsících obvinila strojvedoucího vlaku, který se čelně srazil s další soupravou v Paskově na Frýdecko-Místecku. Při havárii jen zázrakem nikdo nezemřel. Přesto se při nehodě zranilo asi pět desítek lidí a škoda na obou vlakových soupravách i na dalším majetku přesáhla deset milionů korun. Jejich úhrada ale bude mnohem komplikovanější - jediné, co mohou České dráhy za nedbalost svého zaměstnance vymáhat, je čtyřapůlnásobek jeho měsíční mzdy. „To platí i v tomto případě,“ řekl LN mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podle něj mají železnice i zákonné pojištění, jakousi vlakovou obdobu automobilového povinného ručení. „Část škody zaplatí pojišťovna, ale vždy je to komplikované tím, komu všemu vznikla škoda, v jaké je výši a jaká je například spoluúčast Českých drah,“ poznamenal. Zatím dráhy musely uhradit škodu na vozidlech, kolejích i odškodnění zraněným a o jejím proplacení jednají.

Horším následkům zabránil řidič protijedoucího vlaku Policie strojvedoucího obvinila z trestného činu obecného ohrožení. Podle policejního mluvčího Ivana Žurovce mu hrozí až pět let vězení. Připomněl, že nehoda se stala 16. února krátce po deváté hodině dopoledne na jednokolejné trati zhruba půl kilometru od nádraží v Paskově. Strojvedoucí motorového vlaku jedoucího od Paskova do Ostravy nepočkal na příjezd osobního vlaku z Ostravy, s nímž se měl ve stanici křižovat. Podle Žurovce obviněný strojvedoucí při výslechu uvedl, že si na dění před nehodou a po ní nepamatuje.

„Vyslechnuta byla i vlaková četa z vlaku jedoucího z Paskova. Podle výpovědi průvodčí i vlakvedoucí nedlouho po výjezdu z nádraží najednou ucítily spuštění rychlobrzdy a do služebního oddílu lokomotivy za nimi vběhl strojvedoucí. Stačil ještě na ně křiknout, aby utekly. Jejich výpověď potvrzují i závěry zkoumání černé skříňky z tohoto vlaku,“ uvedl Žurovec. Třiapadesátiletý strojvedoucí skutečně stačil před nehodou zatáhnout rychlobrzdu, a snížit tak rychlost ze 70 kilometrů za hodinu na 41 kilometrů za hodinu. Tím podstatně zmírnil následky srážky. Protijedoucí vlak v té době již díky bezpečnostnímu zařízení téměř zastavil. Drážní inspekce, která řeší podobné mimořádné situace na železnici, zatím konečnou zprávu z vyšetřování nezveřejnila. I podle jejího zjištění ale strojvedoucí vyjel z nádraží přesto, že na návěstidle svítila červená a kolem červené návěsti i projel. „Je sice pravdou, že z nádraží není na návěstidlo vidět, drážní předpisy však i na tuto situaci pamatují. Strojvůdce může v takovém případě z nádraží vyjet, maximálně však čtyřicetikilometrovou rychlostí, a to až do doby, než přijede k návěstidlu,“ podotkl Žurovec. Strojvůdce však tento předpis nedodržel a kolem návěstidla, na němž svítila červená, projel sedmdesátikilometrovou rychlostí.

Policie se i přes obvinění bude případem dále zabývat, chybí jí některé znalecké posudky z oboru zdravotnictví u několika zraněných osob a právě komplexní zpráva drážních inspektorů.

Kriminalisté vyloučili, že by strojvůdce, který podle všeho přehlédl signály na dvou semaforech a vjel na obsazenou jednokolejnou trať, byl pod vlivem alkoholu. Podle tehdejšího sdělení mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové, strojvůdce minul napřed oranžovou návěst signalizující, že později bude červená, a pak i onu červenou. „Je to určitě velmi zkušený strojvůdce. Jezdil déle než dvacet let. Je to pro nás nepochopitelné,“ prohlásila po srážce Šubová.

Trať, na níž se únorová nehoda stala, patří k nejfrekventovanějším na severní Moravě. Opakovaně zazněly návrhy na její zdvojkolejnění, ale na to zatím železničáři neměli dostatek peněz. Následky srážky ale omezilo zabezpečovací zařízení, které na trati funguje - na rozdíl od jednokolejné tramvajové trati přes Vřesinu u Ostravy, kde se loni za podobných okolností srazily tramvaje a kde tehdy takový systém chyběl.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: