Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Za úmrtí na silnicích může toxická maskulinita, hlásá francouzská kampaň

Svět

  16:22
Francouzská vládní agentura v pondělí představila osvětovou kampaň zaměřující se na bezpečnost silničního provozu. Varuje před toxickou maskulinitou, kterou zařadila vedle rychlosti, alkoholu, drog nebo únavy mezi hlavní příčiny úmrtí na silnicích. Cílem kampaně je podle Florence Guillaumeové, zmocněnkyně pro bezpečnost silničního provozu, upozornit na stereotypy, které mužské řidiče často doprovází.

„Rychlost, alkohol, drogy, únava... Co když je třeba přidat maskulinitu?“ ptá podle listu The Guardian národní agentura pro bezpečnost silničního provozu La Sécurité Routière na seznam faktorů, jež obvykle vedou k dopravním nehodám.

Minutové video zobrazuje muže v porodnici, který vítá svého novorozeného syna. „Nemusíš dělat to, co lidé od muže očekávají. Buď takovým mužem, jakým chceš být,“ říká dítěti.

Muži ve Francii minulý rok tvořili 78 procent osob usmrcených při dopravních nehodách. To odpovídá i průměru v celé EU. Pro porovnání – z údajů BESIP vyplývá, že v České republice za rok 2020 zemřelo v osobních vozidlech 288 osob, z toho 232 mužů a 56 žen.

Varování před riskováním a dominancí

Cílem kampaně podle Florence Guillaumeové rozhodně není stereotypizovat nebo obviňovat muže. „Jde o to přimět lidi, aby se zabývali svým chováním,“ řekla.

Také uvedla, že počet mužů, kteří umírají na silnicích, je vážným problémem a neznamená to, že všichni muži jsou špatní řidiči. Místo toho by se podle ní společnost měla zabývat tlakem, který muže nabádá riskovat, jezdit rychle a ukazovat na silnici dominanci.

„Tyto stereotypy přispívají k udržování představy, že muži, na rozdíl od žen, mají určitou formu přirozeného nadání k řízení, což ironicky vede k nepřiměřené rychlosti, nebezpečnému předjíždění nebo řízení pod vlivem alkoholu,“ uvádí web agentury.

Sociolog Alain Mergier pro Guardian uvedl, že je pozoruhodné, jak se určité stereotypy přenášejí z otce na syna, včetně auta jako předmětu, který reprezentuje jejich mužnost a identitu. Na této kampani je podle něj důležité, že muže nestigmatizuje, ale nabízí jinou cestu, která není o konfrontaci a agresivitě, ale o citlivosti.

Autor: