Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Svět

Hamburk vyhání staré diesely z ulic. Do některých částí města se už nepodívají

Výfukové plyny. foto: Shutterstock

HAMBURK/PRAHA - Severoněmecký Hamburk doslova a do písmene šlápl na brzdu. Ve čtvrtek se stane prvním velkým městem Spolkové republiky, které do některých svých částí zamezí vjezd automobilům se staršími dieselovými motory. Zákaz, jenž má přispět ke zlepšení kvality ovzduší v téměř dvoumilionovém přístavním městě, má platit pro místní i pro zahraniční návštěvníky.
  6:00

Opatření se vztahuje na všechna nákladní vozidla a na auta s naftovými motory, které nesplňují emisní normu Euro 6. Zcela uzavřený pro ně zůstane půlkilometrový úsek ulice Max- Brauer- Allee v městské části Altona.

Diesel bez filtru je jako auto bez brzd, říká vědec a odborník na emise

U dalšího, jedenapůlkilometrového úseku ulice Stresemannstrasse, bude platit mírnější zákaz. Vjezd zůstane povolen starším dieselovým vozům místních obyvatel, jejich návštěvníkům, stejně jako záchranným složkám. Místní vláda již na svých internetových stránkách zveřejnila návrhy na alternativní trasy.Zákazy pro vjezd aut se staršími naftovými motory do německých měst letos v únoru posvětil Nejvyšší správní soud. V jeho rozhodnutí se praví, že takováto opatření jsou přípustná jako nástroj na zlepšení ochrany zdraví občanů.

V Německu je v současné době více než šest desítek měst, v nichž jsou normy pro emise oxidu dusíku překračovány i několikanásobně. Kvůli tomu zažalovala před týdnem německou vládu Evropské komise. Limit platný v celé EU od roku 2010 stanovuje maximální roční průměrné množství oxidů dusíku na 40 mikrogramů na metr krychlový. V Hamburku se ale ve zmíněných lokalitách emise dlouhodobě pohybují mezi 55 a 62 mikrogramy.

Kontroly budou probíhat namátkově

„Budeme to kontrolovat podobně jako omezení rychlosti. Ne každý den, ale namátkově,“ uvedl pro stanici NDR hamburský radní pro životní prostředí Jens Kerstan. Uvedl, že zákaz pro nevyhovující dieselové motory má platit celoročně a tak dlouho, dokud neklesnou roční průměrné emise pod unijní limit.

VOKÁČ: Eko-auto-dilema. Vyhoďte diesely dveřmi a jiný škůdce přijde oknem

Normy jsou v Hamburku překračovány i na dalších místech. Tam ovšem chce magistrát dosáhnout jejich plnění zavedením zón s rychlostí omezenou na 30 km/h, posílením městské hromadné dopravy a zvýšením počtu dobíjecích stanic pro elektromobily. Zvláštní omezení mají platit i pro lodě se starými dieselovými motory připlouvající do přístavu.

Ekologové považují opatření za polovičaté. „Je to sice dobrý signál, ale sotva povede k zamýšlenému cíli,“ uvedli v prohlášení zástupci Spolku pro životní prostředí a ochranu přírody (BUND). Podle nich zlepší kvalitu ovzduší jen plošné zákazy starých dieselů.

Policie chystá zpočátku shovívavost

Hamburská policie již avizovala, že vůči řidičům, kteří zákaz poruší, bude zpočátku shovívavá. Později však bude nerespektování pokutováno 25 eury u osobních a 75 eury u nákladních aut.

Dieselgate Čechy neodradil. Auto na naftu může být dokonce ekologičtější

Začátkem roku bylo v Hamburku registrováno téměř 265 tisíc dieselových aut, z nichž normu Euro 6 splňovalo necelých 97 tisíc. Očekává se, že hamburský příklad následují další města.

Například v Mnichově dosahuje koncentrace škodlivin i 78 mikrogramů na metr krychlový, ve Stuttgartu v některých částech dokonce až 82 mikrogramů.