Terčem kritiky je i fakt, že posádka nařídila cestujícím zůstat na místě, přestože se plavidlo již evidentně potápělo, a spustila jen dva záchranné čluny. Informovaly o tom ve čtvrtek agentury Reuters a AP.
Řada přeživších ze ztroskotané lodi jihokorejským médiím sdělila, že kapitán I Čun-sok byl mezi prvními lidmi, kteří skočili z potápějícího se plavidla do moře, kde ho zachránil jeden z přivolaných člunů. "Byl jsem jedním z prvních, kdo se dostali do člunu pobřežní hlídky. Od jednoho ze záchranářů jsem přitom slyšel, že kapitán byl na člunu už přede mnou," vypověděl nejmenovaný přeživší v jihokorejské televizi. Nepřihlásil se ale zatím nikdo, kdo by potvrdil, že na vlastní oči viděl kapitána opouštět trajekt klesající ke dnu.
ČTĚTE VÍCE |
Důvody ztroskotání lodi dosud nejsou zřejmé. Plavidlo, které bylo postaveno před 20 lety v Japonsku a prošlo v posledních letech bezpečnostními kontrolami, plulo po velmi frekventované trase. Přestože širší oblast obsahuje nebezpečná skaliska a mělčiny, v bezprostřední blízkosti trasy se nevyskytují. Jihokorejská státní televize YTN nicméně citovala vyšetřovatele, podle nichž se plavidlo během středeční cesty odchýlilo od svého kurzu a čelilo prudkým vichrům.
Kapitán se za neštěstí, po němž se pohřešuje 287 ze 475 lidí na palubě, již veřejně omluvil. "Omlouvám se cestujícím, obětem a rodinám," prohlásil I Čun-sok, přičemž ale odmítl odpovědět na otázky ohledně toho, proč k nehodě došlo a proč loď opustil.
Posádka nařídila cestujícím, ať zůstanou na lodi
I Čun-sok zastupoval ve středu řádného kapitána lodi, který měl dovolenou. I náhradní kapitán byl ale velmi zkušený, na moři pracuje 40 let a trasu, po níž plavidlo cestovalo, z dřívějška znal, sdělil provozovatel trajektu.
Přeživší rovněž upozornili na to, že poté, co se trajekt začal potápět, posádka rozhlasem nařídila, aby pasažéři zůstali na místech a zachovali klid. "Opakovali pořád 'setrvejte na svých místech', i když se už dovnitř hrnula voda. Málem jsem zůstal také uvězněn uvnitř, zachránil jsem se na poslední chvíli," řekl jeden z přeživších studentů Čche Min-či. Právě studenti střední školy na školním výletě tvořili většinu cestujících.
Jeden z členů posádky O Jong-sok podle agentury AP uvedl, že posádka nevydala okamžitý rozkaz k evakuaci, protože lodní důstojníci na můstku se snažili plavidlo stabilizovat. V okamžiku, kdy se posádka shromáždila na můstku a vyslala nouzové volání pobřežní stráži, se však už loď nakláněla pod úhlem větším než pět stupňů, což je kritická hranice, kdy může být ještě vrácena do vodorovné polohy, řekl O Jong-sok agentuře AP. Napřímení plavidla se nepovedlo, kapitán ale nařídil další pokus, jenž rovněž neuspěl, vylíčil O Jong-sok.
Během snah o záchranu lodi dostali cestující rozkaz nasadit si záchranné vesty a nehýbat se z místa, o nutnosti evakuace posádka rozhodla až po půlhodině. O Jong-sok si ale není jistý, zda se v nastalém chaosu výzva k evakuaci k pasažérům vůbec dostala. Zpoždění evakuace pravděpodobně bylo také důvodem, proč byly nafouknuty a spuštěny pouze dva záchranné čluny. Sklon plavidla byl čím dál prudší a posádka se již nemohla dostat do podpalubí a cestujícím pomoci.