„Když silnici ve druhé polovině minulého století stavěli, vůbec se neptali, komu patří pozemky. A tak rodina mého klienta prostě o část svého lánu přišla,“ líčí jeden z případů brněnský advokát Radslav Janeček. Po parcele, která patří brněnskému důchodci, vede už roky rušná silnice a nikdo už nepozná, že tam kdysi zrálo obilí. Úřady navíc záznam v katastru nemovitostí nezměnily a půda, na níž silnice vyrostla, tak patří stále stejné rodině. „Za éry socialismu se nikdo netrápil, jestli někdo ten pozemek vlastní nebo ne,“ konstatuje náměstek hejtmana Pardubického kraje Ivo Toman.
Až po osmi letech právních tahanic Jihomoravský kraj vykoupil od zmíněného brněnského majitele jeho půdu za 127 tisíc korun.
Podobných případů je v celé republice daleko víc. Výkupy se totiž týkají i třeba jen několika metrů čtverečních. „Jsou to tisíce položek,“ uvádí k situaci v Jihočeském kraji náměstek hejtmana Robin Schinko.
Kolik bude stát kraje výkup pozemků | |
Kraj |
Částka (mil. korun) |
Středočeský Jihočeský Plzeňský Karlovarský Ústecký Liberecký Královéhradecký Pardubický Vysočina Olomoucký Moravskoslezský Zlínský Jihomoravský Praha |
700 |
* částka na roky 2006-2008 |
Na výkup půdy přitom kraje potřebují obrovské sumy peněz. Zástupci dvanácti krajů ze čtrnácti odhadly potřebné finance kolem šesti miliard korun. Státní rozpočet, z něhož se mají výkupy financovat, ovšem počítá jen s částkou tři miliardy, která má pokrýt výkupy pozemků nejen pod silnicemi horší kvality ale i dálnicemi a silnicemi I. třídy. „Do roku 2008 by ministerstvo dopravy mělo mít v rámci první etapy výkupu pozemků k dispozici celkem 900 milionů a kraje 2,1 miliardy,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. Od státu podle informací LN přitom letos nedostaly kraje ani korunu.
Částka určená na výkup se zároveň může prudce zvýšit. „Od ledna přinese stavební zákon další zvýšení cen pozemků. Cena za metr se pak zvedne ze 480 na 720 korun,“ uvádí plzeňský radní Miroslav Jaroš s tím, že pak by se náklady na výkup zvýšily ze zhruba 600 milionů až na miliardu. Peníze na samotný výkup jsou navíc jen částí nákladů spojených s odkoupením soukromých pozemků. Další peníze spolknou geometrické práce. „Samotnou hodnotu pozemků odhadujeme na 700 milionů, dalších 700 až 800 milionů bude stát jejich vyměření,“ zdůrazňuje mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka.
Nevykoupené pozemky od soukromníků přitom krajům komplikují život. Kvůli problémům s majetkovými vztahy u silnic přišel o značné dotace právě Zlínský kraj. „Dotace na nápravu povodňových škod, kterou vypsalo ministerstvo pro místní rozvoj, totiž byla podmíněna tím, že budou vypořádány majetkové vztahy. A to nemohlo být dokonce ani u varianty, kdy pozemky spravují státní organizace,“ dodává Petr Hradecký, který v Radě Zlínského kraje zodpovídá za dopravu.
Krajům také hrozí, že přijdou o další peníze. „Obrovský problém vidím u silnic, kde budeme žádat o dotace z EU,“ upozorňuje Toman.