Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Kterak NASA zkoumala, co vyrobili Japonci

Svět

  12:43
Minimálně dvě zajímavé zprávy přinesla americká média v uplynulých dnech. První se týká aut značky Toyota, která se jako pověstní vesmírní vetřelci z hollywoodského trháku režiséra Ridleyho Scotta stala předmětem důkladného zkoumání expertů z americké agentury NASA. A druhá zpráva se týká médií, přesněji nového pokusu uplácat noviny na webu. Zkouší to společnost AOL, která za tím účelem koupila zpravodajský web The Huffington Post za 315 milionů dolarů.

Prezident Akio Toyoda zavádí Prius V středně-hybridní elektrické vozidlo foto: ČTK

Značka Toyota dostala v Americe pěkně na frak. Řidiči si houfně stěžovali na to, že auta zničehonic zrychlují a několik z nich to dokonce tak vyvedlo z míry, že nabourali. Byl z toho pěkný poprask, značka, kterou proslavila hlavně kvalita, musela americkým úřadům zaplatit dvě vysoké pokuty za to, že je o problémech neinformovala, a vláda šla tak daleko, že auta nechala prověřit, jestli nejsou "nebezpečná".

Toyota se stáhla. Nabídla sice výsledky vlastního šetření, z kterého vyplývalo, že se plynový pedál mohl zaseknout o zvednutý kobereček, do otevřené války s médii ale nešla. V tichosti zaplatila obě pokuty, které jí americké úřady vyměřily, a čekala na výsledky nezávislých šetření.

První zkoumalo případ hybridního modelu Prius, který proslavilo video zveřejněné na internetu. Auto, které se nezadržitelně a vysokou rychlostí řítí po dálnici... Výsledek šetření už takovou publicitu neměl - starší majitel, který seděl za volantem, si jednoduše popletl brzdu s plynovým pedálem.

Druhé šetření prováděla NASA a jeho úkolem bylo ověřit, jestli nemají auta problém s elektronikou. Právě kvůli tomuto podezření musela Toyota loni ve Spojených státech stáhnout do servisů na osm milionů aut. "NASA nezjistila nic, co by nasvědčovalo tomu, že za náhlé zrychlování může elektronika," stojí v prohlášení, pod nímž je podepsaný šéf týmu expertů Michael Kirsch.

Jen několik týdnů před zveřejněním téhle zprávy se v médiích objevila jiná, která dostala mnohem víc prostoru. Konstatuje, že se loni víc než dobře dařilo americkému koncernu GM, který se doslova a do písmene odrazil ode dna a poprvé po dlouhé době prodal mnohem víc aut, než právě Toyota...

Článek o vyšetřování NASA si můžete přečíst například ZDE.  

Zprávu NASA si můžete přečíst ZDE

Společnost AOL není zrovna vzorem úspěšného podniku. Vydělala balík v 90. letech tím, že lidem nabídla připojení na internet i s vlastní emailovou schránkou. Spousta lidí časem zjistila, že existuje i konkurence, a to rychlejší a hlavně levnější, a od AOL odešli. Dodnes u ní ale ještě pár milionů předplatitelů zůstává, převážně prý seniorů. "Nikdo jim ještě neřekl, že za připojení zbytečně platí každý měsíc navíc nějakých 20 dolarů," citovala nedávno agentura AP zdroj z vedení společnosti, který si z pochopitelných důvodů nepřál být jmenován.

Na vrcholu slávy byla AOL v roce 1999. Tehdy se spojila s mediálním koncernem Time Warner, který si od sloučení sliboval online distribuci svých filmů, muziky, ale i časopisů atd. Hned následující rok přišel krach všech internetových firem, akcie AOL letěly strmě dolů. Koncern Time Warner prodělal a nakonec se s AOL rozešel.

Firmu se teď snaží vytáhnout nahoru Tim Armstrong, který dělal dlouhá léta pro Google. A do centra pozornosti jej dostal hlavně fakt, že začal ve velkém hledat novináře. V době, kdy se pořád ještě noviny zavírají, každopádně nenabírají nové lidi, to přece jen způsobilo malý poprask.

Cíl? Prý vytvořit síť lokálních novin. Pomoct mu v tom má i Arianna Huffingtonová, zakladatelka prvních úspěšných čistě online novin The Huffington Post. Armstrong deník koupil za 315 milionů dolarů a z Huffingtonové udělal společnici.

Tak trochu to připomíná sňatek s koncernem Time Warner. Jen tehdy stál v čele AOL Steve Case, který na tom vydělal veliký balík a v pravý čas se stáhl. Dnes se věnuje hlavně golfu...CELÝ ČLÁNEK NAJDETE ZDE

Autor: