Poslední cesta obřího parníku od ostrova Giglio na sešrotování do přístavu v Janově zřejmě začne 21. července, sdělila v sobotu cestovní společnost Costa.
"Kritická fáze bude hned první den, kdy budeme loď poprvé vyprošťovat. Podobná operace na plavidlu pro tak velký počet cestujících se dosud nikdy neuskutečnila," řekl novinářům jihoafrický expert Nick Sloane, který se podílí na záchranných pracích od havárie lodi. Celkové náklady na tyto práce se odhadují na 1,1 miliardy eur (30,2 miliardy korun).
Plavidlo pro více než 4000 cestujících, při jehož havárii a převrácení na bok zahynulo 32 lidí, se loni v září podařilo při unikátní technické operaci napřímit (VÍCE ČTĚTE ZDE). Odborníci nyní počítají s tím, že budou potřebovat den až dva k uvolnění lodě od mořského dna a další čtyři až pět dnů k její stabilizaci před asi čtyřdenní cestou do Janova.
Do Janova by parník měl za pomoci vlečných lodí dorazit kolem 25. července. Cesta se uskuteční ale jen, když vítr v oblasti nepřesáhne rychlost 30 kilometrů v hodině a vlny budou maximálně dva metry.
Na palubě jsou i chemikálie
Více než 300 inženýrů, techniků, potápěčů již připevnilo k bokům lodi 30 obrovských kontejnerů naplněných vodou, které by po svém vyprázdnění měly plavidlo vynést o 12 metrů výš. Podle ekologické organizace Greenpeace hrozí, že se přitom parník rozlomí. Loď, který je dvakrát větší než legendární Titanic, má na palubě velké množství různých chemikálií, které by se tak dostaly do moře, varovala organizace.
|
Concordii čeká poslední cesta: