Kirsten Harmsová zrušila toto pondělí čtyři listopadové reprízy Idomenea. Jak včera řekla berlínskému listu B. Z., učinila tak na základě varování berlínského ministra vnitra Erharta Körtinga. Ten jí údajně signalizoval, že inscenace opery představuje bezpečnostní riziko. Na otázku, zda je ministerstvo schopno zajistit bezpečnost při představeních této opery, dostala Harmsová od Körtinga zápornou odpověď.
Některé pasáže moderního pojetí opery Idomeneo, kterou v Berlíně režíroval Hans Neuenfels, totiž tématizují světová náboženství, mimo jiné islám. Jde především o závěrečnou scénu, kdy krétský král Idomeneo klade na židli čtyři uťaté hlavy symbolických představitelů čtyř největších náboženství: Poseidona, Ježíše, Buddhy a Muhammada. Podle berlínského policejního prezidenta Dietera Glietsche zaznamenaly bezpečností úřady už v létě anonymní telefonát ze zahraničí, který upozorňoval na scénu s Muhammadem.
Stažení opery z repertoáru berlínské Německé opery vyvolalo v Německu i v zahraničí bouřlivou diskusi o tom, do jaké míry mohou obavy o bezpečnost a ohledy na náboženské cítění omezovat uměleckou svobodu. „Pokud možnost protestů vede předem k autocenzuře, jsou demokratická kultura a svoboda vyjadřování v ohrožení,“ prohlásil spolkový ministr kultury Bernd Neumann. Stažení opery kritizovala také kancléřka Angela Merkelová.
Jako „nepřijatelný a směšný.“ označil krok intendantky Německé opery spolkový ministr vnitra Wolfgang Schäuble, který ve středu zahájil Německou islámskou konferenci. S představiteli 3,2 milionů německých muslimů se na ní dohodl, že opera Idomeneo by se v Berlíně hrát měla a že se na ni všichni půjdou společně podívat.
Také Kirsten Harmsová včera podle zpravodajského serveru Netzeitung oznámila, že je „pevně odhodlána“ kontroverzní Mozartovu operu zase zařadit do repertoáru Německé opery.