Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav

NASA našla v izolaci nádrže trhlinu

Svět

Mys Canaveral - Experti amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) zvažují, zda neodvolají třetí pokus o start raketoplánu Discovery plánovaný na úterý. V pěnové izolaci na vnější palivové nádrži totiž objevili prasklinu dlouhou 12,7 centimetru, uvedla agentura AP.

Raketoplán Discovery. foto: AFP

O víkendu NASA dvakrát start raketoplánu zrušil kvůli špatnému počasí, které v oblasti Kennedyho vesmírného centra na floridském Mysu Canaveral panovalo. Po odložení startu bylo z nádrže odčerpáno palivo a při kontrole byla v izolaci v hloubce asi 20 centimetrů objevena zmiňovaná trhlinka.

"Nevíme, zda to je problém či ne," uvedl mluvčí NASA George Diller. Plánovaný let Discovery má být teprve druhým od zkázy raketoplánu Columbie v únoru 2003, při níž zahynulo všech sedm členů posádky.

Katastrofu způsobila ulomená část izolace nádrže, která narazila do raketoplánu, který se kvůli tomu při sestupu do atmosféry rozpadl. Problém se ale expertům zatím zcela vyřešit nepodařilo. S úlomky izolace se totiž po startu potýkal i Discovery loni v červenci při zatím jediném letu od roku 2003.

Úlomky ale nezpůsobily takové škody, jaké vedly k havárii Columbie. Kosmonauti navíc při výstupech do kosmického prostoru provedli opravy, které zajistily jeho bezpečný návrat na Zemi.

Nynější mise tak bude kritickou zkouškou pro NASA, protože se při ní bude testovat bezpečnostní vylepšení a úpravy přístrojů, k nimž NASA přistoupil v reakci na potíže přistoupila. Další katastrofa raketoplánu nebo vážné problémy s jeho letem by zřejmě ukončily celý program.

NASA hodlá uskutečnit letos ještě dva lety a v dalším období každý rok zhruba čtyři mise. Raketoplány jsou totiž jediné stroje, které mohou na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS) dopravit materiál potřebný k její dostavbě. Ta má být dokončena do roku 2010, kdy půjdou raketoplány zřejmě do výslužby.