Třicetiletý zedník Roberto Carlos Magalhaes promluvil v pořadu brazilské televize Globo z neznámého místa v severovýchodním státě Bahia, kam utekl po provalení celého případu. Podle agentury AP vylíčil, že nevlastnímu synovi podával vodu smíchanou s vínem, aby ho omámil, než do něj s milenkou Angelinou dos Santosovou začali vpravovat až pěticentimetrové jehly na šití.
"Dělal jsem to dvakrát až třikrát týdně během jednoho měsíce," přiznal Magalhaes. Chlapec prý byl opilý a nebrečel, když do něj jehly pronikaly. Jakmile ale alkohol vyprchal, cítil bolest.
"Bylo to skutečně neúnosné utrpění. Byla to odplata chlapcově matce. Myslel jsem, že jehly v jeho těle vykonají své a zabijí ho. Byl to způsob, jak ho zabít, aniž by na to někdo přišel," doplnil.
Případ dvouletého dítěte ze severní Brazílie, které se stalo obětí rituálu černé magie, šokoval zemi, v níž se mísí náboženské a kulturní prvky v jeden celek. Podle expertů na náboženství to může posílit nesnášenlivost vůči afrobrazilským náboženstvím, napsala agentura AFP.
"Tento čin je plodem hlouposti, je to čin osob, které využívají nevědomosti jiných a pod pláštíkem jakési víry z nich lákají peníze," řekl Átila Nunes Neto, předseda brazilské federace umbandy, náboženství, které v sobě spojuje africké tradice, katolicismus a spiritualismus.
Čtěte také |
"V Brazílii jsou lidé, kteří dělají černou magii, stejně jako jinde ve světě," konstatuje šestaosmdesátiletá Gisele Cossardová, francouzská socioložka a zároveň kněžka sekty candomblé, kterou do Brazílie v 16. století přinesli otroci ze západní Afriky.
Oběť bohyni moře
V největší katolické zemi světa je náboženský synkretismus, tedy splývání náboženských a kulturních prvků, stále velmi silný. Brazilci se ve velkém počtu zúčastní vánoční půlnoční mše, ale pak se jich miliony večer 31. prosince obléknou do bílého, aby obětovali Yemanji, v candomblé bohyni moře. Mnozí z nich věří na duchy, na reinkarnaci a na různé zázraky.
Černá magieV posledních 25 letech církve takzvaného Letničního hnutí, které vzešlo z protestantismu, pronikají do kruhů chudiny a rozvíjejí kulty afrického původu, aby si získali nové členy, tvrdí profesor na univerzitě v Riu de Janeiro José Flavio Pessoa de Barros. V Brazílii, kde více než 80 milionů obyvatel, tedy asi 45 procent, tvoří černoši a míšenci, jsou ve všech velkých městech obchůdky s předměty afrobrazilských náboženství (candomblé, umbanda nebo macumba), jako jsou kadidla, svíčky, perly, sošky nebo parfémy, jež jsou určeny k obětím pro africká božstva. Tyto oběti mají pomoci lidem řešit jejich problémy. |
"Černá magie je spojována s mnoha předsudky proti náboženstvím afrického původu," tvrdí profesor Pessoa. "Přináší těmto náboženstvím negativní stránky," dodává a zdůrazňuje, že vbodávání jehel do těla dítěte je čarodějnictví připomínající středověkou Evropu.
Podle profesora jsou útoky proti kultovním místům candomblé stále častější.
V Copacabaně se letos 20. září zúčastnilo 10 000 lidí ekumenického pochodu na protest proti náboženské nesnášenlivosti, jejíž obětí jsou v posledních měsících členové sekt candomblé a umbanda.
"Je tomu 25 let, co tyto útoky začaly. Mávali nám nad hlavou biblí. Ve školách našim dětem nadávali ´ďáblovi přisluhovači´," říká jeden z vůdců candomblé Ivanir dos Santos.