Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Pohodový rozhovor. Pak se Lubitz odmlčel, zamkl a poslal letoun do země

Svět

  18:06
PAŘÍŽ/PRAHA - „Nikdo neodpovídá. Přitom můžete slyšet, že kapitán do těch dveří opravdu buší.“ Co se vlastně přesně stalo v kokpitu zříceného airbusu? Přinášíme vám časovou osu shrnující to, co zatím víme.

Tragédii letu z Barcelony do Düsseldorfu má podle vyšetřovatelů na svědomí Andreas Lubitz foto: koláž Lidovky.cz

  • Spoj Germanwings 9525 vyletěl na pravidelné lince z Barcelony do Düsseldorfu v úterý 26. března 2015 z dráhy 07 letiště El-Prat v 10:01:12. 

Airbus A320 registrace D-AIPX společnosti Germanwings se 24. března 2015 zřítil ve Francii

  • Na palubě Airbusu A320 bylo 144 cestujících a šest členů posádky. Do Düsseldorfu měl dorazit v 11:39.
  • Začátek letu probíhal naprosto standardně. Prvních dvacet minut se pilot s kopilotem normálně bavili, jeden z vyšetřovatelů to označil za „pohodový rozhovor“.
  • Posléze kapitán (německé zdroje ho identifikují jako Patricka Sonderheimera) vyzval kopilota Andrease Lubitze, aby převzal řízení. 
  • Kapitán, který pro Lufthansu létal více než deset let, odchází na záchod. Na záznamu zvuků z kabiny je slyšet posunutí sedačky a zaklapnutí dveří.
  • V 10.27 let 9525 cestuje rychlostí 800 km/h a dosahuje výšky zhruba 38 000 stop (cca 12 km).
  • Osmadvacetiletý kopilot Lubitz, nyní v kabině osamocený, o tři minuty později mění nastavení autopilota
  • Místo výšky 38 000 ft (stop) zadává v 10:30:55 výšku 96 ft. Prakticky tak letadlu nařídil sestupný let do terénu
  • Lubitz, který podle německého deníku FAZ trpěl v minulosti syndromem vyhoření a depresemi, nemohl výšku změnit náhodou: musel otočit knoflíkem.
  • Kapitán se po návratu z WC snaží pomocí interkomu spojit s kabinou. Marně, nikdo neodpovídá.
  • Začíná zlehka klepat na dveře kabiny, poté klepání zesiluje. „Nikdo ale neodpovídá. Přitom můžete slyšet, že kapitán do těch dveří opravdu buší,“ řekl deníku New York Times jeden z vyšetřovatelů.
  • V kokpitu jinak panuje ticho, je slyšet jen Lubitzovo pravidelné dýchání. 
  • Kopilot nekomunikuje ani s francouzskými letovými dispečery. Ti po 10:31 vyhlašují stav nebezpečí. 
  • Z letecké základny Orange-Caritat poblíž Avignonu vylétá stíhačka Mirage a míří za mlčícím letadlem.
  • Kapitán se stále snaží dostat do kabiny, ale Lubitz zřejmě znovu mačká tlačítko „lock“ a tím nedovoluje nikomu přístup do kokpitu. 
  • Cestující zřejmě celou dobu nic netušili. „Výkřiky jsme slyšeli až v posledních momentech letu,“ popsal Brice Robin, prokurátor z Marseille.
  • Radary ztratily kontakt s letadlem v 10:40.47, airbus se v té době nacházel v nadmořské výšce 1882 metrů. Letěl rychlostí zhruba 700 km/h.

Dvojice francouzských záchranářů mezi úlomky zříceného stroje společnosti Germanwings.

  • Na záznamu zvuku je slyšet první náraz a letadlo se pravděpodobně sklouzlo po svahu a pak došlo k další destrukci.
  • Letečtí kontroloři poté vysílají do oblasti, kde se letoun ztratil, policejní vrtulníky. Ty brzy nalézají kusy vraku. „Žádný z nich nebyl větší než malé auto,“ řekl jeden ze záchranářů.
  • Po 15. hodině se jedné z helikoptér daří přistát poblíž místa tragédie. „Není tu nikdo živý,“ přináší zprávu.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!