Neděle 26. května 2024, svátek má Filip
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Pohodový rozhovor. Pak se Lubitz odmlčel, zamkl a poslal letoun do země

Svět

  18:06
PAŘÍŽ/PRAHA - „Nikdo neodpovídá. Přitom můžete slyšet, že kapitán do těch dveří opravdu buší.“ Co se vlastně přesně stalo v kokpitu zříceného airbusu? Přinášíme vám časovou osu shrnující to, co zatím víme.

Tragédii letu z Barcelony do Düsseldorfu má podle vyšetřovatelů na svědomí Andreas Lubitz foto: koláž Lidovky.cz

  • Spoj Germanwings 9525 vyletěl na pravidelné lince z Barcelony do Düsseldorfu v úterý 26. března 2015 z dráhy 07 letiště El-Prat v 10:01:12. 

Airbus A320 registrace D-AIPX společnosti Germanwings se 24. března 2015 zřítil ve Francii

  • Na palubě Airbusu A320 bylo 144 cestujících a šest členů posádky. Do Düsseldorfu měl dorazit v 11:39.
  • Začátek letu probíhal naprosto standardně. Prvních dvacet minut se pilot s kopilotem normálně bavili, jeden z vyšetřovatelů to označil za „pohodový rozhovor“.
  • Posléze kapitán (německé zdroje ho identifikují jako Patricka Sonderheimera) vyzval kopilota Andrease Lubitze, aby převzal řízení. 
  • Kapitán, který pro Lufthansu létal více než deset let, odchází na záchod. Na záznamu zvuků z kabiny je slyšet posunutí sedačky a zaklapnutí dveří.
  • V 10.27 let 9525 cestuje rychlostí 800 km/h a dosahuje výšky zhruba 38 000 stop (cca 12 km).
  • Osmadvacetiletý kopilot Lubitz, nyní v kabině osamocený, o tři minuty později mění nastavení autopilota
  • Místo výšky 38 000 ft (stop) zadává v 10:30:55 výšku 96 ft. Prakticky tak letadlu nařídil sestupný let do terénu
  • Lubitz, který podle německého deníku FAZ trpěl v minulosti syndromem vyhoření a depresemi, nemohl výšku změnit náhodou: musel otočit knoflíkem.
  • Kapitán se po návratu z WC snaží pomocí interkomu spojit s kabinou. Marně, nikdo neodpovídá.
  • Začíná zlehka klepat na dveře kabiny, poté klepání zesiluje. „Nikdo ale neodpovídá. Přitom můžete slyšet, že kapitán do těch dveří opravdu buší,“ řekl deníku New York Times jeden z vyšetřovatelů.
  • V kokpitu jinak panuje ticho, je slyšet jen Lubitzovo pravidelné dýchání. 
  • Kopilot nekomunikuje ani s francouzskými letovými dispečery. Ti po 10:31 vyhlašují stav nebezpečí. 
  • Z letecké základny Orange-Caritat poblíž Avignonu vylétá stíhačka Mirage a míří za mlčícím letadlem.
  • Kapitán se stále snaží dostat do kabiny, ale Lubitz zřejmě znovu mačká tlačítko „lock“ a tím nedovoluje nikomu přístup do kokpitu. 
  • Cestující zřejmě celou dobu nic netušili. „Výkřiky jsme slyšeli až v posledních momentech letu,“ popsal Brice Robin, prokurátor z Marseille.
  • Radary ztratily kontakt s letadlem v 10:40.47, airbus se v té době nacházel v nadmořské výšce 1882 metrů. Letěl rychlostí zhruba 700 km/h.

Dvojice francouzských záchranářů mezi úlomky zříceného stroje společnosti Germanwings.

  • Na záznamu zvuku je slyšet první náraz a letadlo se pravděpodobně sklouzlo po svahu a pak došlo k další destrukci.
  • Letečtí kontroloři poté vysílají do oblasti, kde se letoun ztratil, policejní vrtulníky. Ty brzy nalézají kusy vraku. „Žádný z nich nebyl větší než malé auto,“ řekl jeden ze záchranářů.
  • Po 15. hodině se jedné z helikoptér daří přistát poblíž místa tragédie. „Není tu nikdo živý,“ přináší zprávu.

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...