22. února 2017 6:30 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Polská poslankyně vyhrála válku s Kauflandem. Přestal používat slova 'domácí' a 'naše'

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 26Diskuse
Kaufland (Ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kaufland (Ilustrační foto) | foto: Jiří Bervida, MAFRA

VARŠAVA/PRAHA Německý obchodní řetězec Kaufland má v Polsku problém kvůli předstírání, že je polský. Tamní Úřad pro ochranu spotřebitele (UOKiK) dal za pravdu stížnosti poslankyně vládní strany Krystyny Pawlowiczové, že Kaufland záměrně mate zákazníky. Nebude proto už v reklamních sloganech používat slova „naše“, „polské“, nebo slovní spojení „naši dodavatelé“.

Německý řetězec se sice necítí být ve věci vinen, ale jeho představitelé se rozhodli ve sporu s poslankyní vládní konzervativní strany Právo a spravedlnost (PiS) nepokračovat.

Přimělo je k tomu rozhodnutí úřadu chránícího spotřebitele, který dal za pravdu stěžující si poslankyni. Řetězec změny v interních předpisech zavedl už na začátku února, ale odmítl vydat oficiální prohlášení, kterým by je oznámil veřejnosti. „Prohlášení by bylo jako přiznání protiprávního jednání,“ citoval přístup Kauflandu, který nepovažuje užití slova „naše“ za problematické, píše polský deník Gazeta Wyborcza.

Pawlowiczová o tom, že podává oficiální stížnost, informovala v září na Facebooku. Postěžovala si, že síť obchodů „předstírá, že z ní profitují polští podnikatelé“ a „většina Poláků chce kupovat polské výrobky, ne ‚naše‘, tedy ‚vaše‘ německé,“ jak také napsala.

Příkladem, který podle konzervativní poslankyně Pawlowiczové vyvolává zmatek mezi spotřebiteli, je třeba reklama, která zní: „Objevte a užijte si naše domácí produkty.“ Nelíbí se jí ani odkazy na tradiční polskou kuchyni.

„Nabídka Kauflandu v současnosti obsahuje více než 6 tisíc polských produktů. Tak bohatý sortiment je možný jen díky spolupráci s více než 1200 polskými dodavateli, výrobci a farmáři, od kterých produkty odebíráme,“ odpověděl však Kaufland ještě v září na výtky poslankyně.

V dopise, kterým UOKiK dal za pravdu stěžující si Pawlowiczové ohledně používání matoucích sloganů, je prý mimo jiné také uvedeno, že „téměř většina“ tržeb Kauflandu pochází z prodeje potravinových výrobků, na nichž je napsáno, že jsou z Polska, od polských dodavatelů. „Pokud to tak je, nemůže být pozvání koupit polské domácí výrobky bráno jako uvádění v omyl,“ řekla pro polský list mluvčí polské divize Kauflandu Malgorzata Wójciková-Koczurová.

Dodala však, že se Kaufland bude řídit autoritou UOKiK. Aby se řetězec vyhnul soudním sporům, autonomně se rozhodl, že nebude používat zájmena „my“ a „naše“ ve spojitosti s „domácími dodavateli“ a „domácími“ či „polskými produkty“.

fasJakub Fajnor
  • 26Diskuse




Najdete na Lidovky.cz