Dva muži ve vojenských uniformách pochodovým krokem přinášejí květinový věnec od pana Sü až k soše. Z reproduktorů na okraji náměstí v Maově rodném městě Šao-šan v jihočínské provincii Chu-nan zní oslavná píseň "Východ je rudý" a někteří okolní kolemjdoucí provolávají Maovi slávu.
Čínské vedení tento "rudý cestovní ruch" silně podporuje. Podle profesora Daniela Leese z univerzity ve Freiburgu je rudý cestovní ruch novým balením pro ideologickou výchovu obyvatel. "Obsah musí být přizpůsoben době," řekl agentuře DPA. Leese v rámci výzkumného projektu studoval maoismus v Číně.
Mao - stroj na peníze
Mao se stal 37 let po své smrti strojem na peníze. Každý rok putují miliony turistů do oblastí, kde kontroverzní revolucionář působil. V muzeu, které je v blízkosti Maova rodného domu ve městě Šao-šan, se dá najít vše - od Maova pyžama, přes jeho ponožky po jeho plavky. V hlavní sezoně navštíví muzeum podle jeho informací desetitisíce turistů. O svátcích musí turisté ve frontě čekat více než tři hodiny, aby mohli nakouknout do Maova dětského pokoje. Revolucionář je oslavován jako vůdce blízký občanům. Žádné slovo o milionech lidí, které se staly oběťmi jeho politiky.
ČTĚTE TAKÉ: |
Počet turistů na poutních místech komunistické strany Číny podle oficiálních údajů v roce 2012 stoupl o 24 procent na 670 milionů. Celkem vydělal rudý cestovní ruch 167 miliard jüanů (554,7 miliard Kč). Pro centrální vládu jsou tyto peníze z turistických míst velmi lákavé. Současně mají stimulovat ekonomiku v méně rozvinutých regionech země.
Úcta k Maovi se může turistům celkem prodražit. Sü si vybral prémiovou verzi obřadu před sochou Maa. Věnec se stuhou a jménem ho stál 999 jüanů (více než 3300 Kč). Za slavnostní akt s herci převlečenými za vojáky zaplatil dalších 1000 jüanů. Po pěti minutách je všemu konec. "Za ty peníze to stálo," prohlásil Sü.
Podpořit stranu
Komunistická strana v Číně rudou turistiku prosazuje a od roku 2004 centrální vláda řídí cíleně expanzi rudé turistiky v celé zemi. Leese se domnívá, že podívaná pro turisty může posílit obraz strany v očích občanů díky svému emociálnímu nádechu. Při vyučování ve škole nebo v televizi je obrázek čínského vůdce jen zprostředkovaný. Návštěva turistických míst však dává možnost prožitku a přímého spojení. Výzkumník Joko Takajama ze Slovanského výzkumného centra v Japonsku nazval tento jev v jedné své analýze "disneyzací", protože je vytvářen po vzoru zábavních parků firmy Disney.
Maovo rodiště není jediným cílem rudé turistiky. V bývalé revoluční základně 900 kilometrů jihozápadně od Pekingu, ve které v roce 1935 působil Mao, si mohou turisté zahrát bitvu s tanky a děly. V Čuan-pi v provincii Šan-si na severu země je pro rudé turisty připraven celý zábavní park s překážkovými dráhami. A v budoucnu mají přibýt další atrakce.