Ukradeny byly obrazy Le pigeon aux petits pois (Holub s hráškem) od Pabla Picassa, La Pastorale (Pastorále) od Henriho Matisse, L'olivier pres de l'Estaque (Olivovník u l´Estaque) od Georgese Braqua, La femme a l'éventail (Žena s vějířem) od Amedea Modiglianiho a Nature morte aux chandeliers (Zátiší se svícny) od Fernanda Légera.
Strážci zjistili krádež krátce před sedmou hodinou, když šli na pravidelnou obchůzku. Podle záznamů bezpečnostních kamer se do muzea vloupal jeden maskovaný člověk. Ten vyřezal okenní tabulku, vylomil zámek a vlezl dovnitř. Po loupeži zůstaly na zdi viset jen prázdné rámy. Policie celou budovu uzavřela. Na dveřích visí cedule Z technických důvodů zavřeno.
Podle britských The Times zatím není jasné, zdali lupič opravdu jednal sám, nebo měl v muzeu komplice. Zaměstnanci muzeí jsou často špatně placeni, proto bývají podezíráni, že zlodějům napomáhají. Zástupce šéfa kulturního odboru pařížské radnice Christophe Girard řekl, že bezpečnostní systém muzea byl vyřazen z provozu. Předchozí dohady, že tomu tak bylo nebo že systém nefungoval, vyšetřovatelé ani pracovníci muzea nekomentovali.
V rozporu s prvními odhady Girard řekl, že hodnota ukradených obrazů je "pod sto milionů eur". Picassův obraz je podle něho odhadován na 23 a Matissův na 15 milionů eur. Ředitel dalšího muzea sídlícího v Tokijském paláci Pierre Cornette de Saint-Cyr ale řekl, že s ukradenými obrazy nemůže zloděj nebo zloději nic dělat, a vyzval pachatele k jejich vrácení. "Ty obrazy jsou neprodejné, takže páni zloději, jste imbecilové, hned je vraťte."
Instituce sídlí v Tokijském paláci z roku 1937 naproti Eiffelově věži (přes řeku). Skýtá reprezentativní sbírky všech významných výtvarných proudů 20. století počínaje fauvismem, přes kubismus, Pařížskou školu, atraktivní umění, surrealismus, nový realismus až po současné umělecké tendence. Muzeum má v držení přes 8 000 uměleckých děl a vlastní též největší obraz na světě: R.Dufy - La Fée Électricité.
Rozhovor s kurátorem Jiřím Machalickým"Jedná se o nejslavnější díla těchto malířů," zhodnotil významnost ukradených děl Jiří Machalický, kurátor sbírek Musea Kampa a Galerie Roxy NOd Praha. Jaká zabezpečovací zařízení se v galeriích používají? Jak jsou obrazy zabezpečeny v Muzeu Kampa? Byl jste někdy osobně v Muzeu moderního umění města Paříže, odkud byly obrazeny ukradeny? Jak tam byly obrazy zabezpečené? |
Francouzská média poznamenávají, že vyšetřování podobných případů v minulosti ukázalo, že šlo o krádeže na objednávku pro soukromé sběratele.
Picassovy obrazy se kradou ze všech umělců nejčastěji. Loni v červnu z pařížského muzea zmizel skicář v hodnotě osmi milionů eur a dosud nebyl nalezen. V roce 2007 kdosi ukradl dvě Picassovy malby v hodnotě 50 milionů eur z pařížského domu jeho vnučky Diany Widmaier. Oloupena byla i další vnučka slavného malíře, Marina Picasso. V roce 1989 z jejího domu zloděj odnesl 12 obrazů v hodnotě 17 milionů eur.
Největší krádeže obrazů v historiiZa největší krádež obrazů v historii bylo dosud považováno zcizení 11 pláten slavných mistrů a vázy z bostonského Muzea Isabelly Gardnerové v březnu 1990. Cenu ukradených předmětů znalci odhadli na 300 milionů dolarů (nyní 6,3 miliardy korun). V dubnu 1991 bylo z Muzea Vincenta van Gogha v Amsterodamu ukradeno pět obrazů van Gogha za 500 milionů dolarů (10,5 miliardy korun), policie ale obrazy objevila nedlouho po loupeži v automobilu u muzea. Dnešní krádež pěti děl velkých mistrů z Muzea moderního umění města Paříže ale tyto loupeže asi překoná. Při údajně největší loupeži uměleckých děl v dějinách Česka či Československa byly v květnu 1991 ze sbírky Národní galerie ve Šternberském paláci odcizeny čtyři obrazy Picassa - Absint a Karta, Mandolína a sklenice pernodu, Stůl s pohárem a Přístav Tadaques. Tři obrazy byly nalezeny v červnu 1991, čtvrtý byl vystopován v Bavorku a do galerie byl předán v listopadu 1991. |