Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Velká obrazová loupež. Zmizel Picasso či Matisse za 100 milionů eur

Svět

  12:32aktualizováno  15:53
PAŘÍŽ - Maskovaný zloděj ukradl v noci z Muzea moderního umění města Paříže pět děl velkých mistrů moderního malířství. Pařížská prokuratura hodnotu ukradených obrazů nejprve odhadla na 500 milionů eur (12,5 miliardy korun). Po několika hodinách však bylo upřesněno, že hodnota obrazů dosahuje "jen" pod 100 milionů eur.

Obraz Pastorální od Matisse. foto: Reprofoto

Ukradeny byly obrazy Le pigeon aux petits pois (Holub s hráškem) od Pabla Picassa, La Pastorale (Pastorále) od Henriho Matisse, L'olivier pres de l'Estaque (Olivovník u l´Estaque) od Georgese Braqua, La femme a l'éventail (Žena s vějířem) od Amedea Modiglianiho a Nature morte aux chandeliers (Zátiší se svícny) od Fernanda Légera.

Francouzští kriminalisté zajišťují rámy, v nichž se nacházelo před loupeží pět cenných děl velkých mistrů.

Strážci zjistili krádež krátce před sedmou hodinou, když šli na pravidelnou obchůzku. Podle záznamů bezpečnostních kamer se do muzea vloupal jeden maskovaný člověk. Ten vyřezal okenní tabulku, vylomil zámek a vlezl dovnitř. Po loupeži zůstaly na zdi viset jen prázdné rámy. Policie celou budovu uzavřela. Na dveřích visí cedule Z technických důvodů zavřeno.

Podle britských The Times zatím není jasné, zdali lupič opravdu jednal sám, nebo měl v muzeu komplice. Zaměstnanci muzeí jsou často špatně placeni, proto bývají podezíráni, že zlodějům napomáhají. Zástupce šéfa kulturního odboru pařížské radnice Christophe Girard řekl, že bezpečnostní systém muzea byl vyřazen z provozu. Předchozí dohady, že tomu tak bylo nebo že systém nefungoval, vyšetřovatelé ani pracovníci muzea nekomentovali.

V rozporu s prvními odhady Girard řekl, že hodnota ukradených obrazů je "pod sto milionů eur". Picassův obraz je podle něho odhadován na 23 a Matissův na 15 milionů eur. Ředitel dalšího muzea sídlícího v Tokijském paláci Pierre Cornette de Saint-Cyr ale řekl, že s ukradenými obrazy nemůže zloděj nebo zloději nic dělat, a vyzval pachatele k jejich vrácení. "Ty obrazy jsou neprodejné, takže páni zloději, jste imbecilové, hned je vraťte."

Instituce sídlí v Tokijském paláci z roku 1937 naproti Eiffelově věži (přes řeku). Skýtá reprezentativní sbírky všech významných výtvarných proudů 20. století počínaje fauvismem, přes kubismus, Pařížskou školu, atraktivní umění, surrealismus, nový realismus až po současné umělecké tendence. Muzeum má v držení přes 8 000 uměleckých děl a vlastní též největší obraz na světě: R.Dufy - La Fée Électricité.

Rozhovor s kurátorem Jiřím Machalickým

"Jedná se o nejslavnější díla těchto malířů," zhodnotil významnost ukradených děl Jiří Machalický, kurátor sbírek Musea Kampa a Galerie Roxy NOd Praha.

Jaká zabezpečovací zařízení se v galeriích používají?
V každém velkém muzeu by měli mít stálou fyzickou ochranu, která objekt ve dne i v noci hlídá. Uvnitř jsou nainstalovány kamerové systémy. To mají prakticky všude. A kromě toho někde používají elektronické zabezpečení, které je nainstalováno na oknech a na dveřích a zapíná se v okamžiku, kdy se uzavře objekt. Například v Národní galerii jsou některé obrazy ještě v ochranných boxech, aby někdo nemohl jít a proříznout je, jako se to stalo u Mony Lisy. Některé obrazy jsou také pevně ukotveny ve zdi tak, že nejdou sundat. Ty nejvýznamnější obrazy jsou ještě jištěny zvláštním elektronickým zařízením, ale je to hodně drahé, takže to galerie nemohou udělat pro všechny obrazy. 

Jak jsou obrazy zabezpečeny v Muzeu Kampa?
Všechny obrazy máme mechanicky jištěné na zdi. Pak je tu kamerový systém a přes den i po celou noc hlídá muzeum ostraha. A kamery nahrávají i blízké okolí.

Byl jste někdy osobně v Muzeu moderního umění města Paříže, odkud byly obrazeny ukradeny?
Ano, konaly se tam totiž výstavy českých malířů Františka Kupky a Josefa Šímy. Když jsem tam byl, probíhala stálá expozice francouzského umění 20. století.

Jak tam byly obrazy zabezpečené?
Myslím, že tam boxy a podobné jištění nebylo. Ale to je už několik let zpátky. Ale pravdou je, že někde muzea moc zabezpečena nejsou. Například v Munchově muzeu v Oslu ukradli před několika lety významné obrazy překvapivě snadno. Zřejmě nejsou v Norsku na zloděje zvyklí.

Francouzská média poznamenávají, že vyšetřování podobných případů v minulosti ukázalo, že šlo o krádeže na objednávku pro soukromé sběratele.

Picassovy obrazy se kradou ze všech umělců nejčastěji. Loni v červnu z pařížského muzea zmizel skicář v hodnotě osmi milionů eur a dosud nebyl nalezen. V roce 2007 kdosi ukradl dvě Picassovy malby v hodnotě 50 milionů eur z pařížského domu jeho vnučky Diany Widmaier. Oloupena byla i další vnučka slavného malíře, Marina Picasso. V roce 1989 z jejího domu zloděj odnesl 12 obrazů v hodnotě 17 milionů eur.

Největší krádeže obrazů v historii

Za největší krádež obrazů v historii bylo dosud považováno zcizení 11 pláten slavných mistrů a vázy z bostonského Muzea Isabelly Gardnerové v březnu 1990. Cenu ukradených předmětů znalci odhadli na 300 milionů dolarů (nyní 6,3 miliardy korun). V dubnu 1991 bylo z Muzea Vincenta van Gogha v Amsterodamu ukradeno pět obrazů van Gogha za 500 milionů dolarů (10,5 miliardy korun), policie ale obrazy objevila nedlouho po loupeži v automobilu u muzea. Dnešní krádež pěti děl velkých mistrů z Muzea moderního umění města Paříže ale tyto loupeže asi překoná. 

Při údajně největší loupeži uměleckých děl v dějinách Česka či Československa byly v květnu 1991 ze sbírky Národní galerie ve Šternberském paláci odcizeny čtyři obrazy Picassa - Absint a Karta, Mandolína a sklenice pernodu, Stůl s pohárem a Přístav Tadaques. Tři obrazy byly nalezeny v červnu 1991, čtvrtý byl vystopován v Bavorku a do galerie byl předán v listopadu 1991.

Autoři: ,