Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Volkswagen se může prodat

Svět

  11:11
LUCEMBURK/BRUSEL - Naprostý zlom v historii automobilky Volkswagen, jejíž součástí je i Škoda Auto, způsobil verdikt Evropského soudního dvora. Podle něho čtyřicet let starý německý zákon, který chrání firmu před převzetím, porušuje pravidla EU.

Většinový akcionář Volkswagenu společnost Porsche bude moci konečně kontrolovat automobilku. foto: JOHN MACDOUGALL AFP

Experti se domnívají, že verdikt soudu může otevřít další německé automobilce Porsche, která je hlavním akcionářem Volkswagenu, cestu k získání kontroly nad koncernem.

Teoreticky by se tak mohlo stát, že hlavním vlastníkem škodovky by se mohla stát společnost, jež se proslavila výrobou rychlých sportovních vozů.  Zástupci Porsche však krátce po zveřejnění verdiktu, proti němuž není odvolání, uvedli, že se firma ještě nerozhodla pro navýšení podílů ve VW.

Volkswagen žalovala již před třemi lety Evropská komise. Zákon totiž
omezuje hlasovací práva akcionářů Volkswagenu na 20 procent bez ohledu na výši jejich majetkového podílu. Porušuje tak volný pohyb kapitálu v EU.

Má Porsche dostatečný počet opcí?
Společnost Porsche nyní ve Volkswagenu drží 31procentní podíl. Generální
ředitel Porsche Wendelin Wiedeking minulý měsíc uvedl, že firma si
zajistila dostatečné množství opcí k tomu, aby mohla podíl výrazně zvýšit.

Opce společnosti Porsche zaručuje právo na nákup dalších akcií VW za předem stanovených podmínek. Zatím ale není příliš jasné, kolik takzvaných opcí možný budoucí vlastník čtvrté největší automobilky na světě má.

Automobilka Porsche začala svůj podíl ve Volkswagenu budovat před více než rokem, kdy koupila 18,5 procenta akcií. Podíl ve Volkswagenu má podle
společnosti Porsche zajistit stabilní vztahy mezi oběma firmami. Porsche je
podnikatelským partnerem VW, s nímž například vyrábí svůj model Cayenne a vyvíjí hybridní technologie.

Postupem času se ovšem výrobce luxusních sportovních automobilů dopracoval až k současnému podílu 31 procent. Ve chvíli, kdy podíl ve VW překročil hranici 30 procent, muselo Porsche podat nabídku na převzetí firmy, což znamená, že muselo nabídnout cenu, za kterou je ochotno koupit další podíly. Avšak ukázalo se, že firma zatím zájem o úplné převzetí nemá,
protože Porsche za jednu akcii nabídlo nižší cenu, než je cena na trhu.
Nabídka na převzetí tak skončila podle očekávání krachem.
Autor: