Na první pohled by se mohlo zdát, že Schettino má smůlu. Zákon totiž kapitánovi povinnost zůstat na lodi jako poslední neukládal, dnes mu zato však hrozí až dvanáctiletý trest. Jenže kdyby se podobného provinění dopustil dříve, hrozila by mu rovnou kulka do hlavy.
Fotogalerie: |
“Velitel námořního plavidla je povinen opustit námořní plavidlo poslední,“ tak hovoří námořní zákon většiny zemí, který od roku 2000 platí i v Česku. Podle zákona kapitán zodpovídá za cestující i posádku, po každé plavbě musí sepsat zprávu o stavu plavidla. Pokud například kvůli nemoci není schopen povinnostem dostát, zastoupí ho první důstojník.
ČTĚTE TAKÉ: |
Posádky zaoceánských lodí navíc absolvují náročný výcvik zaměřený na mimořádné události, ten se týká všech od kapitána až po pokojskou. Školením prochází i cestující – musí vědět, do jakého člunu nastoupit a jak použít záchrannou vestu.
Podle italských médií kapitán opustil loď v pátek ve 23:40, ale poslední pasažéry se podařilo evakuovat až kolem sobotní 6. hodiny. Schettino ale tvrdí, že loď opustil až jako poslední. Úřady ho nyní vyšetřují pro podezření z několikanásobného zabití, ze zavinění nehody a z opuštění plavidla. Policie zadržela také prvního důstojníka Cira Ambrosia.
K neštěstí došlo v pátek pozdě večer, plavidlo s 4234 pasažéry najelo poblíž ostrova Giglio na mělčinu. V boku lodi se při nárazu vytvořila sedmdesátimetrová trhlina a plavidlo se převrátilo na bok. Jeho polovina zůstala nad mořskou hladinou. Někteří cestující vypověděli, že těsně před nárazem kapitán lodi popíjel na baru.