Neděle 12. července 2020svátek má Bořek 9 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Žádná dieta, radši běhejte. Coca-Cola změnila strategii čínské vlády pro boj s obezitou

(ilustrační snímek) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy (ilustrační snímek) | foto: Reuters

PEKING/PRAHA Společnost Coca-Cola Company dlouhodobě ovlivňovala boj čínské vlády s dětskou obezitou. Pracovníkům jím placeného institutu se podařilo přesvědčit vládní kruhy, že by se děti měly více zaměřit na pohyb a ne na změnu jídelníčku. Firma si tak zachovala podíl prodeje sladkého nápoje na trhu.

Čína se dlouhodobě potýká s problémem obřích rozměrů - obezitou. Již v roce 2011 jí trpělo přes čtyřicet dva procent čínské dospělé populace. A číslo stále roste. V roce 1991 to přitom bylo pouhých 20,5 procenta. Podle akademičky z Harvardovy univerzity Susan Greenhalghové je jedním z příčin chování společnosti Coca-Cola, pro kterou je Čína třetím největším světovým trhem.

Firma, jež si přivlastnila jako reklamní předmět Santu Clause, rozšiřovala svůj vliv v Číně již od roku 1999. Podle deníku the Guardian se největší ovlivňování čínské vlády odehrávalo vždy skrze vědecký institut International Life Science Institute (ISIL) založený viceprezidentem Coca-Coly Alexem Malaspinou za velkého přispění samotné společnosti.

„ILSI- China má velký vliv ve vládních kruzích,“ tvrdí Greenhalghová. Institut do loňského roku vedl Chen Chunming. Byl velmi známým nutričním odborníkem a dříve působil jako předseda Čínské akademie pro preventivní medicínu, jež spadá pod čínské ministerstvo vnitra. Právě jeho osoba poskytovala institutu velký vliv a mohl tak díky tomu kontrolovat směřování vládní politiky.

Institut je totiž v Čínské lidové republice vnímán jako „budovatel mostů mezi vládou, akademiky a průmyslem, informující o posledních vědeckých objevech, které by mohly mít vliv na výživu (obzvláště pak v oblasti obezity a vývoje dětí), bezpečnost stravování, prevenci chronických onemocnění,“ popsala situaci Greenhalghová ve vědeckém periodiku British Medical Journal.

Coca-Cola přitom nebyla jedinou společností podporující poněkud méně zdravý způsob stravování. Finanční dary přitékaly od firmem Nestlé, McDonald’s či PepsiCo. Coca-Cola však investovala rozhodně největší sumy.

Žádné diety, ale pohyb!

„Nepořádáme jen konference, měníme vědecké poznatky v politiku,“ řekl během jednoho z mnoha rozhovorů s Greenhalgovou šéf ILSI Chen Chunming. A právě to se stalo zásadním faktorem. Stejně jako v USA i v Číně začala Coca-Cola od roku 2004 propagovat „zdravý a aktivní životní styl“, jinak řečeno – jídlo a pití je součástí zdravého života a abyste se vyhnuli obezitě, musíte se hýbat.

Ačkoliv byl institut dlouhodobě v Evropě a USA kritizovaný, v Číně se pokoušel i nacházet benefity v pití slazených nápojů. Čínské pobočce institutu se nakonec podařilo mezi lety 1999-2015 naprosto změnit veřejnou politiku vlády od zaměření na výživové hodnoty a diety k důrazu na fyzické aktivity.

Národní plány tak naprosto ignorovaly doporučení Světové zdravotnické organizace o omezení slazených nápojů, či snížení na děti cílené reklamy na jídlo. Cílem bylo vždy více pohybu, jak propagovala Coca-Cola. Vše bylo navíc podporováno vědeckými konferencemi, na nichž pravidelně vystupovali experti na obezitu, kteří byli podle Greenhalgové na výplatní pásce buď samotné Coca-Coly, nebo institutu.

„Tím, že společnost nahrnula obrovské finanční zdroje za jeden vědecký názor a na druhé straně chyběla protiváha, zajistila si Cola v Číně bezpečný trh,“ tvrdí vědkyně. Její pozici podpořil i uznávaný nutriční expert Barry Popkin. ILSI tvrzení vědců popírá s tím, že existuje kvůli spolupráci vědců, nikoliv kvůli lobbyingu.

„Rádi bychom také podotkli, že mnozí experti jmenovaní v článku již pro ILSI nepracují, nebo s ním nejsou spojeni,“ uvedli zástupci institutu v prohlášení. Samotná společnost Coca-Cola pak pro deník The Guardian uvedla, že si je vědoma vysokého obsahu cukru v nápojích a pracuje na jeho snížení.

Martin Hampejs

Autor

Martin HampejsMartin.Hampejs@lidovky.czČlánky

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!