Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Žádná dieta, radši běhejte. Coca-Cola změnila strategii čínské vlády pro boj s obezitou

Svět

  5:00
PEKING/PRAHA - Společnost Coca-Cola Company dlouhodobě ovlivňovala boj čínské vlády s dětskou obezitou. Pracovníkům jím placeného institutu se podařilo přesvědčit vládní kruhy, že by se děti měly více zaměřit na pohyb a ne na změnu jídelníčku. Firma si tak zachovala podíl prodeje sladkého nápoje na trhu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) foto: Reuters

Čína se dlouhodobě potýká s problémem obřích rozměrů - obezitou. Již v roce 2011 jí trpělo přes čtyřicet dva procent čínské dospělé populace. A číslo stále roste. V roce 1991 to přitom bylo pouhých 20,5 procenta. Podle akademičky z Harvardovy univerzity Susan Greenhalghové je jedním z příčin chování společnosti Coca-Cola, pro kterou je Čína třetím největším světovým trhem.

Coca-Cola začala prodávat ,chytrou‘ vodu. Není moudřejší ji pít, míní dietní konzultantka

Firma, jež si přivlastnila jako reklamní předmět Santu Clause, rozšiřovala svůj vliv v Číně již od roku 1999. Podle deníku the Guardian se největší ovlivňování čínské vlády odehrávalo vždy skrze vědecký institut International Life Science Institute (ISIL) založený viceprezidentem Coca-Coly Alexem Malaspinou za velkého přispění samotné společnosti.

„ILSI- China má velký vliv ve vládních kruzích,“ tvrdí Greenhalghová. Institut do loňského roku vedl Chen Chunming. Byl velmi známým nutričním odborníkem a dříve působil jako předseda Čínské akademie pro preventivní medicínu, jež spadá pod čínské ministerstvo vnitra. Právě jeho osoba poskytovala institutu velký vliv a mohl tak díky tomu kontrolovat směřování vládní politiky.

Institut je totiž v Čínské lidové republice vnímán jako „budovatel mostů mezi vládou, akademiky a průmyslem, informující o posledních vědeckých objevech, které by mohly mít vliv na výživu (obzvláště pak v oblasti obezity a vývoje dětí), bezpečnost stravování, prevenci chronických onemocnění,“ popsala situaci Greenhalghová ve vědeckém periodiku British Medical Journal.

Coca-Cola přitom nebyla jedinou společností podporující poněkud méně zdravý způsob stravování. Finanční dary přitékaly od firmem Nestlé, McDonald’s či PepsiCo. Coca-Cola však investovala rozhodně největší sumy.

Žádné diety, ale pohyb!

„Nepořádáme jen konference, měníme vědecké poznatky v politiku,“ řekl během jednoho z mnoha rozhovorů s Greenhalgovou šéf ILSI Chen Chunming. A právě to se stalo zásadním faktorem. Stejně jako v USA i v Číně začala Coca-Cola od roku 2004 propagovat „zdravý a aktivní životní styl“, jinak řečeno – jídlo a pití je součástí zdravého života a abyste se vyhnuli obezitě, musíte se hýbat.

Ačkoliv byl institut dlouhodobě v Evropě a USA kritizovaný, v Číně se pokoušel i nacházet benefity v pití slazených nápojů. Čínské pobočce institutu se nakonec podařilo mezi lety 1999-2015 naprosto změnit veřejnou politiku vlády od zaměření na výživové hodnoty a diety k důrazu na fyzické aktivity.

Národní plány tak naprosto ignorovaly doporučení Světové zdravotnické organizace o omezení slazených nápojů, či snížení na děti cílené reklamy na jídlo. Cílem bylo vždy více pohybu, jak propagovala Coca-Cola. Vše bylo navíc podporováno vědeckými konferencemi, na nichž pravidelně vystupovali experti na obezitu, kteří byli podle Greenhalgové na výplatní pásce buď samotné Coca-Coly, nebo institutu.

„Tím, že společnost nahrnula obrovské finanční zdroje za jeden vědecký názor a na druhé straně chyběla protiváha, zajistila si Cola v Číně bezpečný trh,“ tvrdí vědkyně. Její pozici podpořil i uznávaný nutriční expert Barry Popkin. ILSI tvrzení vědců popírá s tím, že existuje kvůli spolupráci vědců, nikoliv kvůli lobbyingu.

„Rádi bychom také podotkli, že mnozí experti jmenovaní v článku již pro ILSI nepracují, nebo s ním nejsou spojeni,“ uvedli zástupci institutu v prohlášení. Samotná společnost Coca-Cola pak pro deník The Guardian uvedla, že si je vědoma vysokého obsahu cukru v nápojích a pracuje na jeho snížení.

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč