Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Tajemný „Filip“ vyšel před oponu až před volbami

Česko

NEČASOVI MINISTŘI

Seriál LN

PRAHA Absolutistický monarcha s napoleonskými sklony a nulovou empatií. Takto nesmlouvavě popsal Víta Bártu pod příslibem anonymity jeden z jeho bývalých spolupracovníků. Zakladatele bezpečnostní agentury ABL, novopečeného poslance a pravděpodobného ministra dopravy pověst tvrdého nesmlouvavého šéfa opravdu předchází. „Je skutečně tvrdý, ale nutno dodat, že spravedlivý,“ popisuje Bártu tajemník sdružení největších českých bezpečnostních agentur Security club Radek Zapletal.

Syn z lékařské rodiny, který si v devatenácti letech při studiu policejní akademie založil bezpečnostní agenturu, se dlouhá léta profiloval pouze jako úspěšný podnikatel. Firma ABL pod jeho vedením dosáhla téměř miliardového obratu a loni se stala vůbec největší ryze českou bezpečnostní agenturou v zemi.

Do politiky začal Bárta nahlížet kolem roku 2004, kdy se začalo měnit personální složení malé pražské komunální strany Věci veřejné. Odešla její zakladatelka Stanislava Moravcová a přišli lidé z Bártova okolí, jako tehdejší člen představenstva ABL Josef Dobeš či budoucí předseda strany Jaroslav Škárka. Podle tehdejších členů strany tím ale jen zesílil Bártův vliv, který byl patrný od samotného založení malé pražské iniciativy. „Byl u všeho zásadního. Vystupoval pod krycím jménem Filip, což věděli jen zasvěcení. V jeho bytě se konaly schůzky, na kterých se skutečně rozhodovalo,“ popisuje Bártův vliv na malou stranu nejmenovaný bývalý člen VV.

Ze zákulisí řídil Vít Bárta celou volební kampaň strany a před oponu vyšel až těsně před odloženými listopadovými parlamentními volbami. Stranu několikrát štědře finančně podpořil, když jí daroval v součtu asi 10 milionů korun. Jako jeden z největších mecenášů poté v květnových volbách nakonec stanul na třetím místě pražské kandidátky a dostal se do sněmovny.

Svým sponzoringem se nijak netají, spoluzaložil dokonce Klub angažovaných podnikatelů, jehož cílem je přímé zapojení podnikatelů do politiky. To se mu ostatně dost daří. Kromě Bárty, který se příští týden stane ministrem dopravy, je totiž v klubu i další véčkařský ministr Kamil Jankovský a Michal Babák, který to v tyrkysovém stranickém tričku dotáhl do Poslanecké sněmovny.

Právě Bártovo propojení s byznysem budí v dopravní branži největší obavy. Podobně byl na tom totiž před svým příchodem do křesla dopravního ministra i Aleš Řebíček (ODS), za jehož působení v čele resortu dostala jeho bývalá firma Viamont řadu státních zakázek a sám Řebíček si vydělal na několik nemovitostí po celém světě.

Autor: