Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Taktika ČSSD: reklama do soukromých e-mailů

Česko

PRAHA Sociální demokracie přitvrdila. Pár měsíců před volbami zvolila nový způsob reklamy – agresivní direct marketing. V praxi to znamená, že ČSSD zasílá informace o svém volebním programu soukromým osobám a firmám přímo na jejich e-mail. Aby zasáhla co nejvíce lidí, zaplatila si soukromou firmu I-Mailing.cz, jež má k dispozici databázi sta tisíc e-mailových adres.

Reklamu na ČSSD tak často dostávají lidé, kteří si ji neobjednali a nemají o ni vůbec zájem.

Jedním z nich je Jiří Hrdlička, sekretář Českého svazu moderního pětiboje. Do jeho e-mailové schránky přistála zpráva od zmíněné firmy na začátku tohoto týdne. Kromě reklamy na ČSSD bylo v inzertním e-mailu i promo internetové stránky věnované hrám či webu, který nabízí převzetí dluhů. Na první pohled klasický spam.

Hrdličku zpráva rozlítila ze dvou důvodů. Jednak v ní viděl další otravný spam, který zahlcuje jeho počítač, a zadruhé ho popudila vtíravá taktika ČSSD. „Takové e-maily mi nemají právo posílat. Já jsem nikomu nedal souhlas, aby mi něco podobného chodilo. Navíc je to doplněno agitkou ČSSD. Podle mě je to nehorázné ovlivňování před volbami. Nejde o to, že je to zrovna ČSSD. Vadilo by mně to u jakékoli jiné strany. Když mě chtějí oslovit, ať to udělají přímo, a ne v e-mailu,“ zlobí se Hrdlička. Firma: O žádný spam nejde Podle firmy I-Mailing.cz není na komunikaci s panem Hrdličkou nic v nepořádku. O žádný spam čili nevyžádaný e-mail prý nejde. „Tu adresu jsme získali zcela v souladu se zákonem. Svolení totiž může být i několik let staré nebo nám adresu toho pána dala firma, která s ním běžně komunikuje. Na tom není nic špatného. Kdyby klient už nechtěl naše zprávy zasílat, může je jednoduše odhlásit,“ říká Michal Endler, vlastník stránky I-Mailing.cz.

Ten přibližuje i zadání od ČSSD. „Byli tu nějací pánové s průkazkou sociální demokracie. A ti si prostě zaplatili za to, že budeme jejich zprávy zařazovat do našich inzertních e-mailů. Je to normální obchod,“ říká Endler.

Manažer předvolební kampaně ČSSD Petr Dimun ale o žádném takovém zadání nic neví. Centrální kancelář si prý nic takového neobjednala. Dimun ale nevyloučil, že to může být projekt některé z krajských poboček strany. Politické strany mohou cílené e-maily rozesílat komukoli bez jakéhokoli postihu. Nevztahuje se na ně totiž zákon o nevyžádané reklamě. Kdyby to samé provedla firma, tedy že by vybrala několik soukromých e-mailů a na ně zaslala své promo, vystavuje se pokutě v řádech desítek tisíců korun. Spojení s direct marketingovou firmou tak nyní ČSSD volila jen kvůli tomu, aby oslovila více lidí.

Jiřího Hrdličku ale cíleným e-mailem rozhodně nepřesvědčila, spíše naopak. Dříve zarytý neutrál nyní hledí na sociální demokracii skepticky. Co se týče sporu Hrdličky s firmou I-Mailing.cz, žádné udání za spamerství v tuto chvíli nepadne. Hrdlička by Úřadu pro ochranu osobních údajů věc oznámil jen tehdy, pokud by mu nevyžádaná zpráva od zmíněné firmy přišla znovu.

Hrdlička má pro to svůj důvod. S ÚOOÚ měl totiž totiž v minulosti oplétačky on sám. Udal ho jeden z nepřijatých účastníků pohovoru. Důvod? Stěžoval si na to, že byla jeho e-mailová adresa uvedena v hromadném e-mailu ostatním neúspěšným uchazečům o zaměstnání.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!