Lidovky.cz

Pivovary se přetahují o hospody. Prazdroj dá podnikům i na nová WC

Pivo

  10:19aktualizováno  10:43
PRAHA - Zhruba stovce hospod v Česku přispěje letos Plzeňský Prazdroj – konkrétně pivovar Gambrinus – na zvelebení interiéru a sociálního zařízení. V rámci pilotního projektu, který začal loni ve čtyřicítce hospod nižší cenové kategorie, přispívá Gambrinus polovinou k investici hospodského. Pivovar takto vydá řádově miliony korun.

Plzeňský Prazdroj foto: prazdroj.cz

Cíl je jediný – přilákat lidi do restauračních zařízení, a zmírnit tak postupující propad prodeje točeného piva. Příspěvek na rekonstrukci interiéru nebo třeba zastaralých záchodků je novou taktikou ve válce o hospody. Hostinský zvelebí prostředí pro hosty a pivovar udrží odběratele. „Nejedná se o složité rekonstrukce, ale dobré nápady, které výrazně restauraci prospějí,“ tvrdí o projektu Pavel Zítek, obchodní sládek pivovaru Gambrinus.

Boj o hospody v Česku nabývá přitom stále větších rozměrů. Zapojují se do něj a investují miliony všechny přední, ale i menší pivovary. Kromě Prazdroje i Staropramen, Heineken nebo také produkcí výrazně rostoucí Pivovary Lobkowicz.

Předhánějí se, kdo nabídne lepší bonus. Roky už přitom pivovary vybavují restaurace sklenicemi, tácky či výčepní technologií. Hospodští se pak musejí zavázat k odběru daného piva. Hospod a restaurací funguje v Česku na 35 tisíc a obchodní zástupci pivovarů objíždějí všechny, u kterých vidí šanci na zlepšení odbytu.

Hospodský Gambrinus

Gambrinus je i přes pokračující propad spotřeby výčepních piv stále nejprodávanější značkou v Česku. A ovládá tak i největší počet hospod. Do většiny z nich už dodává svou „desítku“ v nepasterizované verzi.

Projekt, ve kterém Gambrinus přispívá na investice do zlepšení interiéru nebo sociálního vybavení, je dalším pokusem, jak alespoň zpomalit klesající konzumaci v gastronomii. Na točeném pivu mají pivovary výrazně vyšší marži a dlouhé roky se česká pivní kultura odehrávala nejvíce právě v hospodách.

O Zlatou pivní pečeť 2015 bojuje v Táboře 165 pivovarů z patnácti zemí.
2. místo v kategorii Virtuální příroda Jana Pilátová: CZ-like protein Protein...

„Bez podpory, jakou třeba mně poskytuje Gambrinus, bychom měli mnohem horší pozici. Vylepšením interiéru se snažím vylepšit prostředí pro hosty,“ říká třeba Jaroslav Strouhal z pardubické restaurace U Starýho slona, která je jednou z těch, které už nový program využily. Strouhal dostal příspěvek na instalaci rozměrné tapety s vyobrazením pivovaru.

Marketingová lákadla pivovarů

V současné době ale zhruba 60 procent tuzemské spotřeby piva (loni přibližně 16 milionů hektolitrů) jde přes obchodní řetězce a další obchody. Ty v rámci různých slevových akcí tlačí ceny co nejníže a nutí i pivovary srážet marže z lahvového piva na minimum.

Konkurenti Prazdroje, zejména ti z nejmovitějších pivovarnických skupin, jako je Heineken, Staropramen, Budvar nebo Pivovary Lobkowicz, v bitvě o hospodské o moc nezaostávají.

Pivovary Lobkowicz lákají pivaře do hospod ke konzumaci některých ze 70 značek ze sedmi ovládaných regionálních pivovarů marketingovými lákadly, jako je třeba Cesta pivních znalců.

„Naší snahou je napomáhat hostinským v jejich snaze se odlišit,“ vysvětluje mluvčí Lobkowiczů Renata Melíšková.

Úplatné přetahování hospodských

Do nalákání hospodských skupina podle informací LN loni investovala desítky milionů korun. V tom jsou i peníze na vyplacení hostinských, kteří se rozhodli odejít ze závazku u konkurence. Pivovary ze skupiny dodávají své značky zhruba do 5000 hospod v Česku a chtějí tento počet poměrně agresivní kampaní co nejvíce navýšit.

Podmínky spolupráce pivovarů a hostinských obecně bývají ale poměrně přísné a pivovary si průběžně hlídají, jestli se jim dohoda vyplatí – zda prodeje v dané hospodě vzrostly natolik, aby nárůst zisku pokryl náklady na vybavení restaurace. Nezřídka se stává, že hospodský musí v případě menší výkonnosti, než se očekávalo, rozdíl pivovaru doplatit.

V některých zemích funguje stejný systém. Jinde je podobné „uplácení“ restauratérů a hospodských striktně zakázáno.

Zda tyto praktiky v Česku pomohou nastartovat konzumaci v pohostinství, si nikdo netroufá odhadovat. „Trend růstu prodeje v obchodech souvisí obecně se změnou životního stylu. Lidé stále častěji kupují pivo domů na různé párty a těžko říci, zda se na tom něco změní,“ soudí výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír Balach.

Graf vývoje ceny piva 12° čepované 0,5l

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.