V úterý odpoledne se objevil před uprchlickým zařízením v Drahonicích nápis, který se nápadně podobal tomu na bráně v koncentračním táboře Osvětim. „Než začala nepříjemná xenofobní nálada - já to vnímám jako fašizaci - tak jsme jako sochaři neměli potřebu se k uprchlické krizi vyjadřovat. Poslední dobou mě ale vyděsilo, jak se toto téma stává stmelujícím prvkem na straně radikální pravice,“ tvrdí sochař a člen umělecké skupiny Nová věčnost Pavel Karous.
Umělci ze skupiny Nová věčnost nechtěli nikoho v zařízení provokovat, šlo jim prý čistě o uměleckou akci, kterou mohou zdokumentovat na fotografii. „Opřeli jsme to tam a než stačila ochranka zareagovat, tak jsme nápis sundali,“ popisuje Karous.
Šéf zařízení v Drahonicích Jan Novotný o nápisu nevěděl. „Vím, že se tam nějaká skupina pohybovala, ale co udělali, tak to nevím,“ řekl.
DOX vystavuje umění, které kritizuje násilí a xenofobii |
Nápis „štěstí je volba“ je podle umělce Karouse stejný nesmysl, jako když bylo nad branou osvětimského koncentračního tábora napsáno „Arbeit macht frei“ (práce osvobozuje - pozn. red.). „Byla to umělecká performance, která se snaží poukázat na nějakou patologickou asociálnost neoliberálního systému,“ doplnil Karous.
(Také v Řecku si pohráli s nápisem nad vchodem do koncetračního tábora. Zde je nápis „žijeme v Evropě“.)
Brána je nyní součástí expozice v pražské galerii Dox na výstavě HateFree?, která vzešla z výzvy HateFree Art. „Umělkyně a umělci, vystavující v rámci projektu HateFree?, se staví na stranu těch, kdo jsou takto stigmatizováni,“ stojí v anotaci projektu. Součástí umělecké skupiny Nová věčnost je kromě Pavla Karouse ještě Helena Sequens a Adam Stanko.