Lidovky.cz

Česko

Spory Prymuly s Vojtěchem? Nabralo to absurdní rozměry, bylo to takové zvláštní divadlo, říká Hamáček

Ministr vnitra Jan Hamáček. | foto: Ladislav Křivan, MAFRA

Premium Rozhovor
Praha - Ministr vnitra a šéf ČSSD Jan Hamáček v rozhovoru pro Lidovky.cz popsal, jak chce využít pozornost veřejnosti, kterou získal během koronakrize. Zmínil také, co jsme se dozvěděli díky epidemii nemoci covid-19 – například to, jak komplikovaný by byl život bez volného pohybu lidí i zboží přes hranice uvnitř Unie.
aktualizováno 

První várku roušek a rukavic pro státní rezervy koupí vnitro. Miliardového tendru se účastní hlavně české firmy

Lidovky.cz: Nejste smutný, že už skončil nouzový stav?
Určitě ne. Jsem šťastný, protože, jak už jsem mnohokrát říkal, my jsme si nouzový stav nepřáli. My jsme chtěli, aby co nejrychleji skončil, protože když skončí krizový stav, znamená to, že epidemie ustupuje a vracíme se do normálu. Je to proto dobrá zpráva pro Českou republiku i pro celý tým na ministerstvu vnitra.

Autor:

Lidovky.cz: Ptám se na to, protože vaše popularita v souvislosti s krizí vyskočila nahoru a často jste byl na televizních obrazovkách. To se nyní změní. Nebude vám to chybět?
Je to pro mě spíš důvod pracovat ještě aktivněji, abych si mediální pozornost pro sebe i sociální demokracii udržel. 

Lidovky.cz: Jak toho chcete dosáhnout v „mírové“ době po koronakrizi?
Téma bezpečnosti a pokračování boje s epidemií u nás bude. Neznamená to, že s koncem nouzového stavu jsme z problému úplně vybředli. Očekávám ale návrat ke standardní politické práci. Sociální demokracie má co nabídnout. Chceme pomáhat lidem právě v situaci nastupující ekonomické krize. Jako velký úkol vnímám zamezení ztrátě pracovních míst. Aby lidem zůstala práce a životní jistoty. Slibovali jsme také řešit otázku bydlení, což kvůli krizi ustoupilo do pozadí. Z dlouhodobého hlediska je bydlení největší problém České republiky. Sociální demokracie na to má své řešení.

Šéf Ústředního krizového štábu Jan Hamáček (ČSSD) jedná s prezidentem Zemanem.
Vicepremiér, ministr vnitra a předseda Ústředního krizového štábu Jan Hamáček...

Lidovky.cz: Jaké byste vystavil vysvědčení vládě ve srovnání s EU, co se týče zvládnutí epidemie?
Pokud porovnáme reakci české vlády a EU, naše vláda reagovala podstatně rychleji a lépe. Nechci působit protievropsky – a je to poněkud nefér vůči EU, protože naše vláda má na rozdíl od EU kompetence na to, aby mohla rychle reagovat –, ale některé kroky Evropské komise mohly být rychlejší. Ukazuje se, že Komise je hodně nová. Pořád ještě uvnitř ní nefungují vztahy.

Nákup Smartwings není podle Hamáčka na stole. O záchranu dopravce vládu žádají cestovky, říká Babiš

Lidovky.cz: Kde se to projevilo?
Určitě se to projevilo, když tu byly pokusy nakupovat ochranné prostředky, které se však nepovedly. Byly z toho jen minimální výstupy. Vše bylo na národních státech. Koneckonců Česká republika pomáhala celé řadě členských zemí včetně Slovinska, Španělska, Itálie a Severní Makedonie.

Lidovky.cz: Zmínil jste, že Evropská komise je nová, ale její šéfka Ursula von der Leyenová je ve funkci od konce loňského roku.
Jasně, ale dotvoření Evropské komise ještě nějakou dobu trvalo. Opírám se o vlastní zkušenosti s fungováním Komise. Úplně si to prostě nesedlo.

Lidovky.cz: Na co jste konkrétně narazil?
Určitě to bylo v oblasti vnitřních věcí. Tam vlastně fungují dva komisaři. Jedním je komisařka pro vnitřní věci Ylva Johanssonová a druhým je místopředseda Evropské komise Margaritis Schinas. Nemají mezi sebou úplně vyjasněné kompetence. Je to vidět na radách ministrů, že tam nefunguje komunikace.

Lidovky.cz: Uvedl byste příklad, kde to hrálo roli?
Státy na nastupující krizi začaly reagovat na hranicích. Bylo to na členských zemích. Nebyl ovšem ani pokus o koordinaci ze strany EU. Evropská komise v tomto ohledu rezignovala a získávala jen informace. Nyní při otevírání hranic bych očekával, že vznikne nějaká snaha o moderování debaty, ale řeší se to na úrovni národních vlád. Napřímo se baví ministři vnitra a zahraničí, případně premiéři. Určitě je tu prostor pro zlepšení.

Snad mi budou voliči naslouchat

Lidovky.cz: Proč podle vás nerostou i přes vaše zviditelnění během krize preference ČSSD?
Nelze automaticky očekávat, že pokud ministr zvládne svoji práci, bude za to odměněn nárůstem preferencí. Spíš vidím šanci pro dobu, která nyní přichází. Vzhledem k tomu, že lidé vnímali moje vystupování, věřili mi a byli ochotní naslouchat tomu, co jsem říkal, budou také slyšet na návrhy řešení, které bude sociální demokracie představovat. A že důvěra ve věcné řešení bude vyšší, což by se mohlo odrazit v preferencích.

Lidovky.cz: Jak to chcete udělat, když peníze pouští lidem ministryně financí Alena Schillerová, jež je od konkurence z ANO?
Pozor, to tak úplně není. Dostali jsme se do jiné situace. Máme v běhu různé programy, které jsou v gesci jiných resortů. Například nejúspěšnější program, jenž zachraňuje pracovní místa a má objektivní výsledky, je Antivirus ministerstva práce a sociálních věcí. Ten zachránil až 450 tisíc pracovních míst. Ti lidé by jinak už byli na úřadu práce. Je to zásluha Jany Maláčové, která je viditelnou ministryní sociální demokracie. Není to o tom, kdo dá peníze, ale komu se podaří programy zadministrovat. Musím říci, že Janě Maláčové se to daří na jedničku. Jiné programy takto úspěšné nejsou, ale ty také nemají na starosti ministři za sociální demokracii.

Potřebujeme krizové zákony nejen na povodně

Za vypuštění informace o příjezdu ruského agenta s ricinem musí padnout trest, řekl Hamáček

Lidovky.cz: Na ministerstvu vnitra se chystá také novela ústavního zákona o bezpečnosti České republiky. V čem nevyhovuje stávající úprava?
Ukázalo se, že naše legislativa je psaná na povodně, když to hodně zjednoduším. Krizové zákony byly nastavené jen na ty krize, které jsme znali. Existují však i jiné typy krizí. Nejen epidemie, ale také kyberútoky nebo sucho. Toto je potřeba v krizové legislativě upravit, na tom nyní pracujeme.

Lidovky.cz: Co by tedy v nových typech krizí, jaké jste zmínil, mělo dělat ministerstvo vnitra jinak?
To není o tom, co bude dělat jen ministerstvo vnitra, nýbrž vláda jako celek. Chceme obecně upravit stav nebezpečí nebo mimořádný stav, aby bylo jasné, jaká omezení mohou nastat. Co v jakých případech může udělat vláda. Jaká bude role sněmovny při kontrole kabinetu. A jaké jsou povinnosti jednotlivých ministerstev při provádění opatření. To tam dnes není. Pokud se na novele ústavního zákon o bezpečnosti České republiky shodneme i s opozicí, změny propíšeme i do krizového zákona, zákona o veřejném zdraví, popřípadě i dalších zákonů. Bude to proto zásadní změna krizové legislativy.

Lidovky.cz: Kdy to bude hotové?
Rád bych novelu dal do diskuse už 8. června na Bezpečnostní radě státu.

Lidovky.cz: Co konkrétně by se mělo změnit?
Dnes máme stav nebezpečí, nouze a ohrožení státu. Chceme podrobněji popsat stav nebezpečí, abychom v případě potřeby nemuseli vyhlašovat stav nouze. Rozepsali bychom stav nebezpečí i na případy kyberútoků či extrémního sucha.

Zeman s Hamáčkem řešili další postup. Na schůzku si oba oblékli červené svetry a při setkání se objali

Lidovky.cz: Kdy to dostane k diskusi opozice?
Nejprve to musíme sepsat, rozeslat do malého meziresortního připomínkového řízení a projednat na Bezpečnostní radě státu. Pak to dostane opozice.

Pomáháme správě rezerv

Lidovky.cz: Jedna ze stěžejních otázek je, jak se zabezpečit osobními ochrannými pomůckami. Od pondělka má zařizovat centrální nákupy podle vlády Správa státních hmotných rezerv (SSHR). Co se ale stane s tendrem, který na pomůcky za 1,4 miliardy vypsalo ministerstvo vnitra?
Na ministerstvu vnitra jsme nelenili. Když se ukázalo, že bude končit nouzový stav a bude potřeba zajišťovat zásoby standardním způsobem, vypsali jsme zakázku na ochranné pomůcky za 1,4 miliardy korun. Použili jsme na to peníze, které nám zbyly z alokace na nákup ochranných prostředků. Proběhlo otevírání obálek. Abychom SSHR ulehčili práci, dohodli jsme se na vládě, že tendr dotáhneme do konce. Pomůcky, jež takto nakoupíme, předáme do SSHR a budou tvořit základ pohotovostních zásob. Ulehčili jsme jim takto práci.

Lidovky.cz: Už víte, kdo zvítězil?
Ne. Otevírají se obálky a podle zákona bude určitě pokračovat vyhodnocení nabídek. Pokud bude něco chybět, bude se to doplňovat. Až potom budeme moci oznámit, kdo vyhrál.

Lidé by roušky mohli nosit povinně jen v uzavřených prostorech, shodli se Babiš s Hamáčkem

Lidovky.cz: Pamatovali jste nějak na české výrobce, kteří si opakovaně stěžují, že ačkoli mají připravené kapacity a zájem dodávat, stát s nimi moc nepočítá?
Vzhledem k tomu, že postupujeme podle zákona, nemůžeme vypsat tendr jenom pro české výrobce. To nejde. Nemohu mluvit o probíhajícím tendru v detailu, ale co vím, tak drtivá většina přihlášených firem je z Česka.

Uvolňování hranic řešíme bilaterálně

Lidovky.cz: Od úterý se otevřou nové hraniční přechody. Co to bude znamenat?
Změní se to, že se otevře více hraničních přechodů, které budou moci lidé využívat. Současně zmizí stálé kontroly na hranicích. Opatření proti koronaviru zůstanou v platnosti, ale policisté budou jejich dodržování kontrolovat namátkově. Pro vstup do České republiky bude i nadále potřeba negativní test na covid-19, akorát kontroly nebudou probíhat přímo na hranicích u každého. Podobný režim má i Rakousko. To pro vstup do země požaduje negativní test, ale nemá kontroly na hranicích.

Lidovky.cz: Máte k dipozici nějaké modely vývoje epidemie po zavedení těchto rozvolnění?
Asi se nedá namodelovat, co udělá jedno opatření. Zatím se ale neobjevil nějaký raketový nárůst, takže se ukazuje, že si rozvolnění můžeme dovolit.

Lidovky.cz: Co se ukázalo, když byly takto hermeticky uzavřené hranice po dobu skoro dvou měsíců? Zahýbalo to nějak kriminalitou?
Během epidemie kriminalita obecně klesla. Ukázalo se také, že policie pochytala množství lidí, po kterých pátrala. Šlo o desítky případů.

V politické rovině se ukázalo, jak by dopadly volání po czexitu a odchod z EU – kolonami kamionů na hranicích a kontrolami. Když to zjednoduším, ukázalo se, jak by to vypadalo, kdybychom Schengen neměli. Odpadly by výhody spojené s volným pohybem osob a zboží přes hranice. To je asi největší poučení.

Vojtěch narazil na Hamáčkův odpor. Šéf ČSSD nechce dát přílišnou moc do rukou jedinému člověkovi

Lidovky.cz: Výhody Schengenu podle vás převyšují nedostatek iniciativy EU koordinovat například rozvolnění režimu na hranicích?
Samozřejmě. Ukázalo se, jak cennou věcí je to, co jsme považovali za samozřejmé, a to volný pohyb osob bez kontrol.

Lidovky.cz: Do jakých zemí budou moci Češi cestovat?
Češi ale mohou cestovat, kam chtějí. Problém je, zda do té země budou vpuštěni. To je na zemi, jež přijímá. To nemůžeme ovlivnit. Pokud tedy chce někdo cestovat, musí si zjistit, zda ho země, kam se chystá, vpustí. My zároveň říkáme, že po návratu do Česka, jestliže nespadá do některé z výjimek, se musí prokázat negativním testem na covid-19.

Lidovky.cz: Vláda i prostřednictvím ministerstva zahraničí ale může například apelovat na sousedy, aby byli v rozvolnění rychlejší.
Ale o tom nyní jednáme. Bavili jsme se o tom během setkání s bavorským ministrem vnitra Joachimem Herrmannem. Minimálně ve střední Evropě se chceme koordinovat tak, aby k 15. červnu hranice padly. Je to společná iniciativa Německa, Rakouska, České republiky, Maďarska a věřím, že i Slovenska.

Lidovky.cz: Znova, proč nekoordinuje toto rozvolňování Brusel, který má jistě lepší přehled napříč Evropou?
To je dobrá otázka, ale ne na mě.

Lidovky.cz: Unie tedy dodnes není schopná s nějakým nápadem přijít?
Já jsem žádnou iniciativu Evropské komise v tomto směru nezaznamenal. Řešíme to bilaterálně. Mluvím hlavně se sousedy. S Němci, Rakušany a Slováky, kde je to ale s novou vládou komplikovanější. Hovořím i s Poláky, kteří mají ale trochu jinou situaci, takže se otevírací iniciativy moc neúčastní.

Byli jsme pod obrovským tlakem ze strany měst, odůvodnil Hamáček znovuzavedení parkovacích zón

Lidovky.cz: Proč se jí neúčastní?
Nerad bych otevřeně probíral diplomatická a bilaterální jednání. Mají na to ale jiný názor.

Komedie v režii ANO

Lidovky.cz: Poslední dny se řešila otázka setrvání hlavní tváře boje proti nákaze Romana Prymuly na postu náměstka ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha. Jak jste to pozoroval (rozhovor probíhal před nabídkou premiéra, aby se Prymula stal vládním zmocněncem pro zdravotnictví – pozn. red.)?
Sleduji to z povzdálí, protože ministerstvo zdravotnictví je v gesci hnutí ANO. Nechci do toho nijak vstupovat, ale nabíralo to absurdní rozměry. V jeden moment náměstek ministra vyjednával s předsedou vlády o svém dalším angažmá bez toho, aby o tom věděl jeho přímý nadřízený. Pak se to ještě posunulo, protože si o tom ministr s náměstkem povídali v přímém přenosu v televizi. Bylo to zvláštní divadlo, ale v režii hnutí ANO. Nesou za to politickou odpovědnost.

Lidovky.cz: Jak jste vnímal Romana Prymulu?
Znám ho ještě z doby, kdy byl ředitelem nemocnice v Hradci Králové. Pokládám ho za odborníka. Na odbornou spolupráci si nemohu stěžovat.

Kauzu ricin dál komentovat nebudu

Lidovky.cz: Už se ví, co se odehrálo kolem příjezdu ruského diplomata, který měl mít u sebe údajně jed ricin?
Já ale od začátku vím, co se stalo. Mám ke kauze kompletní informace, ale nemůžu o tom mluvit. Pro mě je ale důležité, že potom, co jsme ty věci prezentovali bezpečnostnímu výboru, jeho členové jednomyslně potvrdili, a jsou zde zastoupeni poslanci všech politických stran, že bezpečnostní složky státu včetně policie a BIS postupovaly správně. Pro mě je to nejvyšší ocenění práce, protože bezpečnostní výbor je nezávislý. Beru to jako potvrzení toho, že jsme nikde nepochybili.

Lidovky.cz: Podpořili to i zástupci komunistů?
Ano. Usnesení přijal výbor jednomyslně.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.