Lidovky.cz

Kultura

Propadl Občan Kane i Kmotr. Největší oscarová překvapení všech dob

Snímek Občan Kane. foto: Reprofoto

Před pár dny zveřejněné nominace na ceny Americké filmové akademie vyvolaly mnoho debat, tak jak se to stává skoro vždy. Kritické hlasy mluvily například o tom, že film Carol byl neprávem opomenut v kategorii nejlepší film. Rozčarování a překvapení provázejí Oscary už od jejich počátků, a ve zpětném pohledu na jejich historii se najde řada momentů, kdy rozhodnutí Akademie neodpovídalo očekávání. O několika největších překvapení v historii píše britský server BBC.
  10:00

Když ostrouhal Clack Gable i Jimmy Stewart
V roce 1939 získal zlatou sošku Robert Donat za svou roli vysloužilého učitele ve filmu Sbohem, pane Chipsi. Bylo to pro mnohé velké rozčarování, protože nominováni byli v tomto roce také Clark Gable za roli Rhetta Butlera ve filmu Jih proti Severu a Jimmy Steward za roli idealistického politika ve filmu režiséra Franka Capry Pan Smith přichází, který dodnes patří mezi americkou filmovou klasiku. Mnoho filmových historiků se domnívá, že když Steward vyhrál Oscara o rok později za Příběh z Filadelfie - což byla mnohem méně náročná role –, byla to omluva Akademie za to, že nedostal cenu za Pan Smith přichází.

Občan Kane nevyhrál nejlepší film
Příběh Orsona Wellese o vzestupu a pádu vydavatelského magnáta postavený na příběhu Williama Randoplha Hearsta vyvolal v roce 1941 senzaci. Dnes je v mnoha anketách uváděn jako jeden z nejlepších filmů všech dob, kritiky byl ale ceněný už v době svého vzniku. Redaktor The New York Times Bosley Crowther například tehdy napsal, že jde o „nejsenzačnější film, který byl kdy v Hollywoodu natočen“. Ale Hearstův tlak proti filmu byl silný - podařilo se mu film téměř stáhnout z distribuce a své vykonaly i soustavné útoky na film a na Wellese vedené Hearstovými spojenci v tisku. Výsledkem bylo, že pokaždé, když byl na slavnostním ceremoniálů zmíněn název filmu Občan Kane, publikum začalo pískat. Jediná cena, kterou film nakonec získal, byla cena za scénář, zatímco cena za nejlepší film putovala k Johnu Fordovi za snímek Bylo jednou zelené údolí.

Občan Kane

Grace Kelly získala cenu za film Děvče z venkova
Herečka a pozdější kněžna Grace Kelly natočila několik skvělých filmů, těžko k nim ale počítat zrovna Děvče z venkova. A přece to byl právě tenhle film a ne Okno do dvora, Vražda na objednávku nebo V pravé poledne, za který získala Oscara. Ztvárnila v něm ženu alkoholika, kterého si zahrál Bing Crosby. Favoritem roku ale byla tehdy jiná herečka – Judy Garlandová opěvovaná za výkon ve filmu Zrodila se hvězda. Producenti filmu si byli dokonce tak jisti, že Garlandová cenu vyhraje, že poslali kameramana do porodnice, kde herečka právě porodila syna, aby zaznamenali její reakci. Jaké bylo rozčarování všech, když si cenu nakonec odnesla Kelly!

Coppola nezískal cenu za režii za Kmotra
Kmotr je jeden z nejvlivnějších filmů všech dob. Byl to také jeden z prvních filmů, jehož hrubý příjem překonal ve Spojených státech 100 milionů dolarů. Jeho mladý režisér Francis Ford Coppola, kterému bylo tehdy pouhých 33 let, byl považován za jistého vítěze ceny za režii v roce 1973. Ale když Julie Andrewsová a George Stevens přečetli jméno skryté v obálce, byl to Bob Fosse, kdo získal cenu za svůj film Kabaret. Coppola nebyl příliš nadšený, když sošku dostal o dva roky později za Kmotra II. „Málem jsem to dostal před pár lety za první půlku toho stejného filmu,“ prohlásil při přebírání ceny.

Kmotr (Marlon Brando)

Ohnivé vozy přebily Dobyvatele ztracené archy a Rudé
Rok 1981 může být považován za jeden z nejlepších z hollywoodské historie. Na nejlepší filmy byly nominovány filmy Dobyvatelé ztracené archy, Atlantic City a Rudí, ambiciózní projekt Warrena Beattyho o životě Johna Reeda, jediného Američana, který byl pohřben u zdi Kremlu díky svému prominentnímu postavení v prvních letech Sovětského svazu. Film Rudí se zdál být předurčen k vítězství díky svému epickému oblouku i skvělým hereckým výkonům. Nakonec zlato získalo atletické drama Ohnivé vozy, Warren Beatty ale získal alespoň cenu za režii.

Statečné srdce získalo cenu za nejlepší film
Vítězství historického dramatu Statečné srdce, které režíroval a zahrál si v něm i hlavní roli Mel Gibson, patří podle stránky věnované datové žurnalistice Five Thirty Eight k největším překvapením Oscarů za dvacet let. A to vzhledem k tomu, že tehdejší ceny a kritické ohlasy mířily ke zcela jiným filmům. Jasným favoritem roku 1996 byl film Apollo 13 režiséra Rona Howarda o neúspěšné vesmírné misi. Snímek měl 9 nominací, nakonec je ale proměnil jen ve dvou případech. Gibsonovo krvavé drama z 13. století si jich připsalo pět, včetně ceny za nejlepší film.

Mel Gibson ve filmu Statečné srdce

Adrien Brody získal cenu pro nejlepšího herce
Každý obdivoval výkon, který Adriean Brody podal jako Władysław Szpilman ve filmu Romana Polanského Pianista (2002), ale nikdo nečekal, že opravdu odejde s hlavní cenou. Konkurence byla totiž veliká – nominování byli herci jako Michael Caine, Jack Nicholson či Daniel Day-Lewis, který byl považován za velmi pravděpodobného vítěze za roli ve Scorseseho filmu Gangy v New Yorku. Ve svých devětadvaceti letech se Brody stal nejmladším držitelem ceny pro nejlepšího herce v historii a tento titul si drží stále.

Pianista (The Pianist), 2002

Crash vyhrál nejlepší film
Pro vítězství filmu Crash volali mnozí, včetně respektovaného časopisu Film Comment, kvůli jeho provokativnímu a nebojácnému pohledu rasovou problematiku v Americe a snahu probudit v publiku zamyšlení nad vlastními předsudky. Mnozí jiní ale film nenáviděli jednoduše proto, že porazil Zkrocenou horu - vysoce empatický a umělecky náročnější film popisující milostný vztah dvou kovbojů, který zároveň vznikl v době, kdy George W. Bush vyhrál volby i díky tomu, že brojil proti sňatkům homosexuálů. Staří bílí muži, kteří tvoří většinu členů Akademie, mají většinou konzervativní vkus, ve filmu i v politice. Mnoho analytiků, kteří se zabývali oscarovými volbami, mělo pocit, že vítězství filmu Crash nad Zkrocenou horou byl způsob, kterým chtěli akademici sdělit, že jsou progresivní, aniž by ale byli progresivní příliš. „Pro lidi, kteří byli vyvedeni z míry Zkrocenou horou, ale chtěli být schopní podívat se na sebe v zrcadle a cítit, že jsou dobří liberálové, představoval Crash perfektní bezpečný přístav,“ napsal Kenneth Turan v the Los Angeles Times.

Snímek Občan Kane.
Mel Gibson ve filmu Statečné srdce
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.