Lidovky.cz

KAMBERSKÝ: Jágr, Babiš a Drahošovo kuře. Jak vyrobit prezidenta

Názory

  13:39
PRAHA - Jiří Drahoš, několik dnů už bývalý to ředitel Akademie věd, oznámil svoji kandidaturu na prezidentský úřad. A strhla se smršť. Přitom najít jeho webové stránky je skoro detektivní umění. Místo pečlivě připraveného projevu zjevně improvizuje. Místo do publika se dívá kamsi k zemi, jako by u špiček svých bot hledal nějaké nové molekuly. Už sice má transparentní účet pro kampaň, ale ještě jeho číslo nezveřejnil. Jeho tým se zatím tvoří, konkrétní peníze zatím nemá slíbené od nikoho...

Jaromír Jágr a Andrej Babiš v reklamním spotu. foto: Vodňanská drůbež

Na první pohled to vypadá jako nepřipravený amatérismus. Ale: všechny ty komunikační a marketingové lapsy jsou nějakým zvláštním způsobem autentické. Vysoký, klidný, svým způsobem sebevědomý profesor je i ve svých nedostatcích věrohodný. Na rozdíl od některých oponentů je přesně tím, za koho se vydává.

Ale zpátky k té smršti pochyb. Nic proti akademikům a fyzikům obzvláště. Naopak. Navíc národ má své učence rád, což opakovaně dokazuje preferencemi třeba v senátních volbách. Jste-li profesor, neřkuli rektor či předseda, máte z devíti desetin vyhráno. Krásně to ukázal bývalý rektor Univerzity Karlovy, na volebním lístku vedený jako „Hampl Václav, prof., RNDr., DrSc.“. Muž, který nechodil příliš do televizních show a startoval z kandidátky v metropoli jinak nepříliš úspěšné KDU-ČSL, přesto vyhrál o parník - s takřka sedmdesáti procenty hlasů.

Prezidentem byl profesor Tomáš Masaryk, prezidentem byl profesor Edvard Beneš, prezidentem byl i profesor Václav Klaus a profesor Jiří Drahoš kus oné noblesy, již národ u hlavy státu oceňuje, bezpochyby má.

Může porazit vyhrocené politiky

Řečeno prostě: Jiří Drahoš patří paradoxně k tomu typu kandidátů, kteří mohou ve finále porazit vyhrocené politiky. Druhé kolo je vždy nikoli volba z lásky, ale menšího zla. Drahoš takovým menším zlem pro velkou část populace jistě je. Jeho zásadním problémem je, zda má vůbec šanci se do onoho kola dostat.

Klíčové pravidlo dvoukolové volby je prosté: musíte být natolik vyhranění, abyste měli silný houf příznivců, již vás dostanou do druhého kola; a zároveň musíte být dostatečně málo kontroverzní, abyste v tomto finále měli méně negativních reakcí než soupeř. V prvním kole vás volí „vaši“, ale v druhém vyhrajete jen tehdy, pokud se na vaši stranu přidají původní voliči již odpadlých soupeřů.

Babiše také nikdo neznal

Drahošův problém zní jinak: není takřka vůbec vyhraněný. Ba co víc, spousta voličů ho vůbec nezná. Dnes se to zdá neuvěřitelné, ale před volbami v roce 2013 neznalo ohromné množství voličů Andreje Babiše, ačkoli se nám zdálo, že je všude. Proto přišla tehdy zdánlivá reklama na Vodňanské kuře, kde o kvalitách propečených stehýnek diskutovala s Andrejem Babišem megastar Jaromír Jágr. Smysl reklamy nebyl prodat více kuřat, ale prodat a zafixovat Babišovu tvář.

Jiří Drahoš

Ačkoli je Jiří Drahoš dnes “všude”, stále jej mnoho lidí vůbec nezná - obzvláště mimo velká města. Může se “operace kuře”, tedy přeměna neznámého muže v provařenou tvář, panu profesorovi podařit?

Teoreticky vzato samozřejmě může. Ale to by někdo musel sestavit špičkový tým, vymyslet nějaké Drahošovo kuře a všechno to pořádně zaplatit.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.