Z rozboru záznamníku hovorů v pilotní kabině podle vyšetřovatelů vyplývá, že druhý pilot využil okamžiku, kdy kapitán odešel na toaletu. Zpět ho navzdory opakovaným výzvám a bušení na dveře z neznámých důvodů nepustil a zahájil klesání, které skončilo pádem stroje v Alpách a smrtí všech 150 lidí na palubě.
Pohodový rozhovor. Pak se Lubitz odmlčel, zamkl a poslal letoun do země |
Kapitán letu společnosti Germanwings použil sekyru, která se nacházela na palubě stroje, a pokoušel se s její pomocí prorazit pancéřované dveře a zabránit katastrofě, píše Bild.
Mluvčí německé společnosti listu potvrdila, že sekyra bývá na palubě každého podobného letounu. „Je součástí bezpečnostního vybavení letounů A320,“ řekla mluvčí.
Před šesti lety údajně měl sedmadvacetiletý druhý pilot osudného airbusu vážnou depresi a byl v péči psychiatrů. Od té doby byl sledován lékaři, uvedl dnes Bild s odvoláním na oficiální dokumenty.
Psychické problémy
Bild s odvoláním na interní dokument společnosti Lufthansa také tvrdí, že druhý pilot trpěl dlouhodobými psychickými obtížemi. Ty podle bulvárního listu mohly vygradovat kvůli krizi ve vztahu s přítelkyní, který prý spěl k rozchodu. Místní list Westerwälder Zeitung napsal, že Andreas Lubitz s přítelkyní žil sedm let a že společně bydleli.
Prohlášení düsseldorfské prokuratury k vyšetřování
Byly ovšem zajištěny dokumenty lékařské povahy, které ukazují na stávající onemocnění a tomu odpovídající lékařská ošetření. Skutečnost, že se přitom našla mj. roztrhaná, aktuální a také pro den činu platná potvrzení o pracovní neschopnosti, podporuje po předběžném posouzení domněnku, že zemřelý své onemocnění tajil před zaměstnavatelem a spolupracovníky. Výslechy v této věci i posuzování dokumentů o lékařských ošetřeních si vyžádají ještě několik dní. Jakmile budeme mít k dispozici věrohodné poznatky, budeme dále informovat příbuzné i veřejnost. Francouzští kolegové jsou zpraveni o předběžných výsledcích opatření, která byla navrhována i francouzskou stranou." |
Němečtí vyšetřovatelé ve čtvrtek prohledali Lubitzův byt na předměstí Düsseldorfu a dům jeho rodičů v městečku Montabaur, kde prý našli „významnou stopu“. Nic bližšího ale neuvedli. Z fotografií je zřejmé, že policisté na expertizy odvezli dokumenty a také počítače, uvedli ale, že neobjevili žádný sebevražedný vzkaz.
Z údajů leteckého portálu Flightradar24, který sleduje údaje z automatických odpovídačů jednotlivých letounů, vyplývá, že před nehodou airbusu byl přeprogramován jeho autopilot. Letecká hladina údajně byla snížena z 38 000 stop (11 600 metrů) na minimální možnou výšku 100 stop (30 metrů).
Pátrání pokračuje
V místě havárie airbusu se v pátek za rozbřesku obnovilo především pátrání po druhé černé skříňce s technickými záznamy o letu. Odborníci také pokračují ve sběru vzorků DNA s cílem postupně identifikovat všech 150 obětí katastrofy, uvedla z místa zpravodajská televize France24.
Najít záznamník letových parametrů FDR (Flight Data Recorder), který registruje výšku letu, rychlost či stav palubních přístrojů, je prioritou. Bude to ale složité, protože hledané zařízení nevysílá signál. Navíc místo dopadu vysoko v horách je velmi členité, v pátrání podle televize pomáhají horolezci.
Krátce po neštěstí se už našla první ze dvou skříněk, a to zvukový záznamník, který nahrává konverzaci mezi piloty, s leteckými dispečery i veškeré další zvuky v kabině.
Nalezené černá skříňka se během nárazu poškodila. Přesto z ní vyšetřovatelé získali záznam zvuků v pilotní kabině.
Zatímco vyšetřovatelé v Německu a dalších zemí odebírají vzorky DNA v obydlích obětí, francouzské týmy sbírají ostatky a určují jejich DNA ke konečné identifikaci mrtvých. Toto pátrání potrvá více dní, uvedl bez dalšího upřesnění podle France24 představitel stovky členů pátracích týmů, kterým opět pomáhají vrtulníky.
TRAGÉDIE AIRBUSU A320Letoun A320 nad Francií začal náhle klesat z cestovní hladiny takřka 12 tisíc metrů nad mořem do výšky dvou tisíc metrů. Pak narazil do alpského masívu. Piloti nevyslali žádný nouzový signál. Poplach vyhlásilo francouzské řízení letového provozu, které sledovalo podivné klesání. Nehodu nikdo ze 150 lidí na palubě nepřežil. Psali jsme ve čtvrtek:
Psali jsme ve středu:
Psali jsme v úterý: |