Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Trička „Měl jsem se líp učit“ způsobila pozdvižení

Česko

PRAHA Údiv kolemjdoucích, ale i vlnu protestů vzbudila netradiční reklamní kampaň internetového serveru. Několik romských dělníků pracujících na výkopu na rohu Štěpánské ulice a Václavského náměstí v Praze bylo reklamní agenturou obléknuto do žlutých triček s nápisem „Měl jsem se líp učit“.

Za reklamu dělníci původem ze Slovenska nedostali zaplaceno, odměnou jim byly cigarety a pivo. Jako první o události informoval portál Novinky.cz.

Proti praktikám reklamní firmy se vzápětí ohradilo romské sdružení Romea i ministr pro lidská práva a menšiny Michael Kocáb. Ten ve svém prohlášení označil věc za alarmující.

„Cynismus a vypočítavost aktivity tohoto soukromého subjektu je naprosto alarmující. Způsob, jakým tento zprostředkovatelský portál seriózních vzdělávacích ústavů vede svou reklamní kampaň, je v protikladu s etikou vzdělávání, která by rozhodně neměla společnost vést k netoleranci a xenofobii,“ uvedl Kocáb.

Reklamu si zadal server Školy. cz, dělníci jsou pak zaměstnaní u firmy Šlehofer. „Neznám případ, kdy by se někdo takto demonstrujícím způsobem snažil pro svůj komerční prospěch využít a prohloubit degradující stereotyp o nevzdělaném Romovi – dělníkovi,“ doplnil Kocáb.

Během středy, kdy dělníci s nošením triček začali, se u jejich výkopu zastavovaly davy lidí a novináři jim neustále kladli otázky.

Včera již muži odmítli v reklamní kampani pokračovat a trička se povalovala na přistavených zábranách a na chodníku. Server Romea. cz během včerejška přišel s prohlášením, že dělníci považovali další nošení triček za ponižující.

Na projektu se podílí reklamní agentura Underline. Její jednatel Marek Řídký v tiskové zprávě uvedl, že zaměstnanci s tímto svým využitím souhlasili. Tento netradiční způsob má prý nahradit běžné billboardy či jiné venkovní plochy.

Zákon však podobným postupem porušen nebyl. „Pokud to jim samotným nevadí, nespatřuji v tom nic protizákonného ani neetického,“ zhodnotil kampaň pro LN advokát specializující se na marketingové a mediální právo Filip Winter.

***

Divná reklama

Pivo jako odměna

Stavební dělníci pracovali s tričky s nápisem „Měl jsem se líp učit“ na rohu Václavského náměstí. Šlo o netradiční reklamní kampaň zprostředkovatelského portálu Školy.cz, kterou vymyslela agentura Underline. Za nošení triček dělníci dostali cigarety a piva. Později označili akci, kterou domluvil majitel stavební firmy, za ponižující.

Autor: