Počet plavidel, která proplula kanálem, klesl rovněž o 20 procent na 17 228. Uvedl to včera předseda úřadu, který má na starost správu průplavu, Ahmad Fádil.
Suezský průplav je pro Egypt společně s turismem a vývozem ropy a plynu nejdůležitějším zdrojem zahraničních deviz. Úřad pro správu průplavu potvrdil, že tranzitní poplatky zůstanou v letošním roce stejné.
Nebudou se tak měnit již druhý rok za sebou kvůli poklesu přepravy způsobenému krizí.
„Na podporu světového obchodu a kvůli pomoci lodním společnostem překonat tuto (finanční) krizi jsme se rozhodli neměnit poplatky,“ řekl Fádil.
Na konci roku se ale pokles zmírnil. V prosinci se příjmy z průplavu snížily jen o půl procenta na 390 milionů dolarů a pokles byl nejnižší od listopadu 2008, kdy na lodní společnosti dopadl propad globálního obchodu, napsala agentura Reuters.
Význam Suezského průplavu však v poslední době klesá rovněž i proto, že je příliš úzký a mělký pro moderní supertankery. Egypt se proto rozhodl kanál prohloubil, aby jím mohly projet i lodě o váze 240 tisíc tun, nyní je limitní mez 200 tisíc tun. V současnosti projede průplavem asi osm procent globálního námořního obchodu ročně, zatímco v 60. letech 20. století to bylo 15 procent.
Provoz v průplavu funguje tak, že dopoledne plují lodě směrem do Středozemního moře, odpoledne opačným směrem. Na západ proudí zejména ropa z arabských států, na východ průmyslové výrobky z Evropy a Severní Ameriky.