15. května 2018 16:04 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Ukrajinská tajná služba podnikla razii v ruské agentuře, může souviset s otevřením Krymského mostu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Šéf ukrajinské tajné služby SBU Valentin Nalyvajčenko. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šéf ukrajinské tajné služby SBU Valentin Nalyvajčenko. | foto: Reuters

KYJEV/MOSKVA Agenti ukrajinské tajné služby SBU v úterý provedli domovní prohlídku v sídle ukrajinské pobočky ruské státní tiskové agentury RIA Novosti v centru Kyjeva. Zadrželi přitom šéfa pobočky. Úřady podle generálního prokurátora Jurije Lucenka mají důkazy o spáchání vlastizrady pracovníky agentury.

Kreml zákrok ukrajinských úřadů kritizoval jako „naprosto hanebný a donebevolající“ a pohrozil odvetou. Razie se podle agentury AFP zaměřila také na televizi RT (známou spíše pod anglickým názvem Russia Today), která patří do stejné mediální skupiny jako RIA Novosti. Na Ukrajině je vysílání RT zakázané, podobně jako dalších ruských státních televizí. Šéfka stanice Margarita Simonjanová oznámila, že agenti SBU vtrhli do pobočky, se kterou od té doby není spojení.

„Tyto kroky odporují všem normám a pravidlům, zaslouží si nejtvrdší odsouzení od mezinárodních organizací,“ prohlásil mluvčí ruského prezidenta Dmitrij Peskov. Vytknul přitom ukrajinskému vedení, že utlačuje „svobodu slova a svobodu tisku“, což Rusko „co nejrozhodněji odsuzuje“.

Pokud jde o možnou odvetu, Moskva podle mluvčího přijme reciproční opatření, až získá podrobnější informace o tom, co se v Kyjevě stalo. Každopádně Kreml je odhodlán „maximálně hájit zájmy“ svých médií.

SBU zákrok zdůvodnila „odhalením sítě mediálních struktur kontrolovaných Ruskou federací“ a „využívaných zemí-agresorem v rámci hybridní informační války proti Ukrajině“, řekla agentuře Interfax-Ukrajina mluvčí SBU Olena Hitljanská. Později dodala, že SBU po ukončení vyšetřovacích úkonů zveřejní získané důkazy. „Prosím vyčkat několik hodin!“ uvedla.

SBU později upřesnila, že ředitel kyjevské pobočky RIA Novosti, v ukrajinské transkripci Kyryl Vyšynskyj (v ruské Kirill Vyšinskij), plnil pokyny k záškodnickým informačním akcím, nejprve na podporu ruské anexe Krymu, později na podporu separatistů na východě Ukrajiny. Podle SBU k tomu disponoval 53.000 eury (asi 1,3 milionu Kč) měsíčně, zasílanými přes Srbsko. SBU podezírala Vyšynského jako ukrajinského občana, ale při domovní prohlídce odhalila i ruský pas. Novináři podle agentury Interfax hrozí na Ukrajině deset až 15 let vězení.

Kyjev vyčítá Rusku anexi Krymu a okupaci části východoukrajinského Donbasu, ovládaného proruskými separatisty. Moskva své zapojení do konfliktu v Donbasu, který si od dubna 2014 vyžádal více než 10.000 mrtvých, stále popírá.

Šéf ruské diplomacie Sergej Lavrov podle listu Kommersant prohlásil, že bude požadovat přístup k zadrženým ruským novinářům, a vyzval Spojené státy a Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE), aby na kroky ukrajinských úřadů zareagovaly.

RIA Novosti patří do skupiny Rossija segodňa, jejíž šéf Dmitrij Kiseljov vyzval ukrajinské úřady, aby okamžitě propustily zadrženého na svobodu a skončily pronásledování médií.

„Není to první případ, kdy kyjevský režim popírá základní práva a svobody, zaručené novinářům,“ prohlásil Kiseljov, považovaný za předního propagandistu Kremlu.

Ruská média razii v Kyjevě označují za ukrajinskou pomstu za to, že ruský prezident Vladimir Putin v úterý slavnostně otevřel most spojující Krym s Ruskem.

ČTK
  • 4Diskuse