Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Uspělo hlavní město, pohořeli Karlovarští

Česko

PRAHA Karlovarský a Moravskoslezský. Školáci těchto dvou krajů dopadli ve čtenářské gramotnosti testů PISA zdaleka nejhůř ze všech regionů. Jen o něco lepší byly výsledky žáků z Ústeckého a Olomouckého kraje. „Školáci z těchto čtyř krajů se ocitli na spodní části pomyslného žebříčku i v roce 2006, kdy byla testována jejich přírodovědná gramotnost,“ uvedla Jana Palečková z Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV), která průzkum PISA v Česku vede.

Zároveň však upozorňuje, že se u jednotlivých krajů musí brát v úvahu jejich ekonomická i sociologická situace. Navíc počty škol, které se testování účastnily, nebyly ve všech krajích stejné. „Pak může dojít k tomu, že průměrný výsledek kraje může být ovlivněn nestandardním výsledkem jedné nebo více konkrétních škol,“ vysvětlila.

Její slova potvrzuje i fakt, že se na prvním místě „žebříčku“ krajů umístili školáci z Prahy. Právě v metropoli je největší zastoupení žáků víceletých gymnázií. Při testování PISA byl jejich podíl 18,2 procenta, například v Ústeckém kraji to bylo 5,6 procenta.

Kraje, které v testech dopadly nejhůře, jsou i přesto zklamané. Navíc právě studentům z Moravskoslezského a Karlovarského kraje se nevedlo ani v generálce státních maturit. „Myslím, že je to problém celé republiky. Školství jsme rozvolnili a nemáme správně nastavené jednotlivé kroky. Třeba výstupní hodnocení v páté a deváté třídě,“ vyjmenoval radní pro školství v Karlovarském kraji Vratislav Emler. Poukázal i na to, že školy mají nedostatek žáků, a tak berou každého, kdo přijde. Děti na základních školách tudíž před sebou nemají žádnou motivaci. „Další problém je postavení školy a vzdělání ve společnosti. Upřednostňujeme vše možné - žáci vědí, kdo je vítězem SuperStar, ale neznají nositele Nobelovy ceny,“ dodal.

Příliš optimisticky nemluví ani kraje, jejichž studenti uspěli. Hned za Prahou skončil Zlínský kraj. Tamní radní pro školství se z umístění žáků téměř neradoval. Prý není důvod. „V celkovém depresivním výsledku je to pro nás dobré povzbuzení. Je ale nutné se zamyslet hlavně nad tím, jak systémově řešit všechny věci, co se s naším školstvím za dvacet let stalo a co s tím. To mi přijde nejdůležitější,“ reagoval radní Zlínského kraje Josef Slovák. Jeho kraj proto například přistoupil k tomu, že všechny střední školy musí vypsat přijímací zkoušky.

ŽÁCI 9. ROČNÍKU

Čtenářská gramotnost v krajích,

průměrný počet bodů v testu na žáka

Praha 498

Zlínský 469

Plzeňský 468

Liberecký 466

Vysočina 463

Jihočeský 463

Středočeský 461

Pardubický 460

Jihomoravský 459

Královéhradecký 458

Olomoucký Ústecký Karlovarský Moravskoslezský 439 440 445 449 PRAMEN: PISA LN ŠIMON /

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!