PEKING Co takhle pánské triko značky Diesel za cenu dvou piv? Anebo dámský baloňák od dvojice Dolce&Gabbana místo večerního kina? Připadá vám to nereálné?
Na pekingském tržišti Silk Market, Hedvábném trhu, je přesně tohle možné. Tady koupíte triko Diesel za 33 korun a kabát od D&G za 168. V sedmipatrovém bludišti uprostřed čínské megapole stojíte tváří v tvář fenoménu s jednoduchým názvem - padělky.
Evropské firmy podnikající v Číně tvrdí, že je padělky připravují o 20 procent potenciálního zisku. Už zdaleka přitom nejde jen o oblečení. Číňané falšují elektroniku, léky, otevírají „značkové“ západní „sendvičárny“ bez licence a hitem poslední doby se stal pravý olivový olej, který vůbec není z oliv!
„Je, je, přímo z Řecka,“ bude vám nicméně přesvědčivě tvrdit prodavačka s lahví nažloutlé tekutiny v ruce.
Padělky škodí hlavně malým a středním firmám Pro malé a střední firmy je riziko padělání zboží největší hrozbou na čínském trhu, protože si, na rozdíl od velkých podniků s celými týmy právníků, nemůžou dovolit zaplatit patřičnou ochranu. Proto také respektování značek a obecně intelektuálního vlastnictví je vysoko na seznamu bodů, které s čínskými komunisty právě probírá správce unijního obchodu s Čínou, eurokomisař Peter Mandelson.
Sám tvrdí, že hlavní problém je vymáhání pravidel, protože nutné zákony by už Čína měla. „Je to ale velká země a chybí jí dostatek prostředků - kontrolorů na trzích a podobně,“ říká. „Nicméně,“ dodává Mandelson, „je tu i nedostatek vůle zasáhnout ze strany čínských úřadů.“ Že režim umí nad padělky přimhouřit oko, o tom mluví mnohý Evropan podnikající v Číně. Třeba Silk Market: jednou za čas sem dorazí kontrola, zabaví několik tun zboží, ale majitel - soukromá čínská firma - si zatím vždycky vystačil s větou, že není v jeho silách mít přehled, co se děje na všech poschodích. „Číňané mají odlišný vztah k duševnímu vlastnictví než my. Padělky nepovažují za krádež, dokonce ani za něco ilegálního. I proto je těžké donutit úřady k akci,“ tvrdí Ital Enrico Perlo, zástupce Evropské hospodářské komory v Pekingu a zároveň manažer firmy Guala Closures, která vyrábí bezpečnostní zátky do lahví - aby do originálních lahví od alkoholu nebo třeba oleje nešla podruhé nalít napodobenina. Podnik tu má zlatý důl: téměř každá druhá místní lihovina na regálu není pravá. Rozsah padělání demonstruje Perlo i poznámkou, že i jejich zátky se Číňané snaží falšovat a firma už dva podniky poslala k soudu.
Podle Perla se nicméně blýská na lepší časy. Padělání se totiž obrací proti samotným čínským firmám, protože krást začali Číňané Číňanům. „Drtivá většina soudních pří o duševní majetek je už dnes čínsko-čínská,“ říká. A protože režim nerad vidí, že by kvůli krádeži známky měli být lidé bez práce a bouřit se, počet kontrol letos meziročně stoupl o patnáct procent.
O autorovi| KATEŘINA ŠAFAŘÍKOVÁ (od zvláštní zpravodajky LN)