Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Váhání škodí „šalinám“

Česko

Tramvaje důchodkyně - Sbírku Brnu všude závidějí, město jí ale příliš nepomáhá

Brno může přijít o svůj unikát. Technické muzeum řeší, co se sbírkou jedinečných historických tramvají.

BRNO Je jich šest desítek a Brnu je závidí muzea po celé Evropě, a dokonce i v Americe. Kolekce historických tramvají ze sbírek Technického muzea Brno je ale v ohrožení: hala, v níž stojí, už nestačí, zavlhá a také na samotné vozy chybí peníze. Chátrají už tím, že větší část z nich není ani jednou za čas kde projet, aby „nezatuhly“.

Původní plán byl jasný: na historickém nádraží místní dráhy ČernoviceLíšeň vzniknou výstavní prostory, stará trať spojující je s konečnou tramvají linky 10 na Stránské skále projde opravou a budou po ní moci jezdit muzejní tramvaje tří rozchodů.

Muzeum nyní oficiálně přiznalo, že se myšlenky vzdává. „Jednáme o tom, že vybudujeme pro tramvaje depozitář za sídlem muzea v Králově Poli. Byl by napojený na koleje dopravního podniku,“ potvrdil LN náměstek ředitele Ivo Štěpánek. Tramvaje by tak mohly vyjet, ale méně často - v hustém městském provozu jsou unikáty více ohroženy než na samostatné trati v Líšni.

Muzejníci ale přiznávají: Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše. Na opravu v Líšni nemají peníze a radní, kteří by po ní přivítali i běžný tramvajový provoz k novému sídlišti kolem Holzovy ulice, zatím neschválili ani záměr stavět. „Naděje umírá poslední. Ale vzhledem k tomu, že jde o rozvojovou oblast bydlení, budeme tu za čas řešit dopravní situaci,“ uvedl předseda dopravní komise rady Josef Veselý.

Prodej hal v Líšni může myšlenkám o tramvaji do této části města učinit přítrž, trať končí v areálu, a pokud by patřil soukromé firmě, neměly by se kde otáčet. Ale stěhování také může znamenat, že o staré vozy projeví zájem původní města. Již nyní si staré tramvaje půjčili například do Liberce, kde se netají tím, že je opraví a postarají se o ně. Také Ostrava má v Brně například jedinečnou parní tramvaj, obdobu brněnské Caroline.

Pokud by Brno opravilo trať do Líšně a pomohlo s opravou areálu, muzeum je připravené ho využít. „Lidé sem chodí a diví se, že se musí ohlásit předem. Je to tu ale depozitář, ne muzeum,“ říká jeho kustod Miloš Tlaskal. Nedostatek peněz se přitom na sbírce odráží. „Máme i tramvaje, které ještě jezdí či donedávna jezdily v ulicích. Bylo by třeba je opravit, dokud to v dílnách umějí a není třeba objednávat díly na zakázku,“ dodal.

Jen malá část sbírky, která je v medlánecké vozovně dopravního podniku, může alespoň při výročích vyjet na koleje.

Brno je jediným městem v ČR, jemuž o historické tramvaje, ale i o tramvaje a autobusy pečuje státní muzeum. Jinde se o ně starají dopravní podniky. Brněnská kolekce je ale nejúplnější, zahrnuje i unikáty jako koňku, vlečné vozy, kropicí či školní tramvaj.

***

Příběh muzea Unikátní kolekce v jedinečném místě Sbírka městské hromadné dopravy Technického muzea v Brně je jedinečná svým složením i umístěním na nádraží bývalé příměstské lokálky. Ovšem horší je její stav i finanční situace. * 1905: Začala fungovat železnice Černovice-Líšeň, spojila Brno s tehdy samostatnou Líšní. * 1941: Trať se stala součástí brněnských pouličních drah, postupně dostala elektrické vedení a v roce 1943 jezdily tramvaje až do Líšně souběžně s vlaky. * 1963: Ukončena nákladní doprava po trati, o rok později byl na úseku ze Stránské skály do Líšně zcela zastaven provoz. * 1969: Oslavy sta let hromadné dopravy v Brně. Opravena kolekce historických vozidel, začátek shromažďování historických tramvají, trolejbusů a autobusů. * 1974: Na tehdy zarostlém nádraží v Líšni vzniká depozitář historických tramvají. Začaly práce na obnově tratě pro muzeum. * 1991: Muzeum v Líšni je provizorně otevřeno pro veřejnost. * 1995: Nesjízdná a zčásti rozkradená trať Stránská skála -Líšeň je prohlášena za kulturní památku. V roce 2002 po ní drážní úřad zakázal i provizorní převoz vozidel. * 2005: Aby Brňané mohli vidět alespoň slavnou parní tramvaj Caroline, bylo třeba ji z Líšně převézt autem. V roce 2009 následovalo několik dalších tramvají, umístěných nyní ve vozovně Medlánky. Muzejní tramvajový fond nyní čítá šest desítek tramvajových vozů tří různých rozchodů, z velké části pojízdných, a to z Brna, Bratislavy, Jablonce nad Nisou, Olomouce, Ostravy, Bohumína, Prahy a Trenčianské Teplé. Nejstarší je z roku 1876.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: